De bezorger is de nieuwe verkoper

7. Hybride logistiek

Internationalisering is een steeds belangrijker thema aan het worden in het mbo. Op het moment telt Nederland 36 opleidingen die tweetalig mbo aanbieden, waarvan één in het Duits. Ook de internationale keuzedelen blijken populair. Meer dan 3.000 studenten volgden één van de internationale keuzedelen, waar ze onder andere leerden over thema’s zoals diversiteit en interculturaliteit, samenwerken en zelfstandigheid (Nuffic).

 LOGISTIEK STEEKS BELANGRIJKER VOOR RETAIL EN GROOTHANDEL

Als je de huidige supply chain en logistiek vergelijkt met een paar jaar geleden zie je dat er ontzettend veel veranderd is. Fabrikanten verkochten aan groothandelaren of retailers. Verkopers belden of bezochten hun klanten om bestellingen op te nemen. Retailers plaatsten hun bestellingen telefonisch, per fax of via e-mail. En dan werden de bestellingen in de vrachtwagens geladen en bezorgd. Deze relatief eenvoudige supply chain werd halverwege de jaren negentig met uitsterven geconfronteerd en evolueerde vervolgens in een complex ecosysteem van mensen, technologieën en processen. Mede door e-commerce is logistiek geëvalueerd in een internationaal handelsnetwerk met verschillende dwarsverbanden.

“De groothandel is van oudsher logistiek en commercie. Als je in de groothandel werkzaam bent moet je van beide werelden in ieder geval kennis hebben al is het alleen maar om het feit dat je als commercieel medewerkers steeds meer de klant moet adviseren en dat je om die reden ook zijn bedrijfsprocessen moet kennen. Daar hoort ook logistieke kennis bij”
Geo Aldershof, Nederlands Verbond van de Groothandel.

 HYBRIDE LOGISTIEK

De veranderingen blijven zich aandienen, zeker nu de grens tussen online en offline verder vervaagt. Dat heeft niet alleen implicaties voor de retailer zelf. Het zorgt ook voor innovaties bij logistieke dienstverleners. En waar zij het laten liggen, pakken ambitieuze startups en visionaire retailers het op. Retail omarmt definitief een hybride logistiek model waarin ze voor specifieke locaties en (premium) services specialisten inschakelen, zij-aan-zij met ‘generalisten’ voor de rest van het land en de wereld. Tevens worden er nog meer dan ooit efficiënte koppelingen met het bestel, voorraadsysteem en on-the-floor-systemen gemaakt. 

Die koppelingen komen tot stand door middel van slimme software. Wat weer zorgt voor nieuwe ontwikkelingen, zoals instore picking (online kopen en in de winkel ophalen). Of een inkoop die zelf bijhoudt of, waar, wanneer en hoeveel producten er nodig zijn. En rekening houdt met zaken als temperatuur en seizoensinvloeden. De grote winnaars zijn de retailer én de klanten. Beiden krijgen meer opties en keuzemogelijkheden. Een zegen in een dynamische tijd waar flexibiliteit en innovatie het verschil maken.  De nieuwste trends richten zich op slim, technologie-gedreven management, het terugdringen van operationele kosten en het optimaliseren van de efficiëntie. Van zelflerende stock-picking robots tot bezorgdrones en IoT-platforms die fabrikanten, transport, retailers en de eindgebruiker in real-time met elkaar verbinden, de supply chain van de toekomst belooft sneller, wendbaarder en volledig autonoom te zijn.

 DIGITALE NETWERKEN EN VOLLEDIGE ZICHTBAARHEID VAN DE SUPPLY CHAIN

Dankzij digitale netwerken en location-based services – mogelijk gemaakt door het Internet of Things, GPS en big data – kan iedereen in de supply chain alle zendingen in real-time volgen, of het nu de fabrikant, de leverancier, transporteur of klant is. Zendingen zijn zichtbaar vanaf het moment dat de order wordt geplaatst totdat het product op de plaats van bestemming aankomt. Digitale netwerken zorgen er ook voor dat alle partijen in de supply chain eventuele problemen onmiddellijk kunnen identificeren en oplossen. Ook is het dankzij deze netwerken mogelijk om een toename in de vraag van een product direct aan alle betrokken partijen kenbaar te maken, zodat alle belanghebbenden direct actie kunnen ondernemen door bijvoorbeeld het aanbod te verhogen of de levering te versnellen. Een ander voordeel van een digitaal netwerk is dat je processen als bestellen, factureren en het afhandelen van financiële transacties tussen de deelnemers van de supply chain kunt automatiseren, transacties sneller kunt laten verlopen, het aantal fouten kunt verminderen en de efficiëntie van de gehele supply chain kunt verbeteren.

 BEZORGING IS KLANTENBINDER

De e-commerce wereld heeft de afgelopen jaren grote stappen gemaakt om het thuisbezorgen van pakketten goedkoper en sneller te maken. Efficiëntere sorteercentra en slimme systemen hebben ervoor gezorgd dat een pakket vaak al de volgende dag geleverd kan worden. Door de enorme toename aan leveringen, is de vraag naar goede koeriers en chauffeurs groot. Het aantrekken van terugkerende klanten is belangrijker dan ooit voor online retailers. Flexibele en betrouwbare bezorgopties zullen hierin cruciaal zijn om klanten die af en toe iets kopen te overtuigen vaker terug te komen.

Impact beroepsonderwijs

Binnen de retail en groothandels opleidingen kan kennis van logistieke processen niet ontbreken. Omdat de keten steeds transparanter wordt en het creëren van meerwaarde voorwaarde is om te overleven zullen studenten verder moeten kijken dan hun eigen discipline. Kennis van de gehele keten, goederenstromingen en analytisch vermogen om data te kunnen analyseren geeft studenten de mogelijkheid om de klanten uiteindelijk beter te bedienen en goede relaties op te bouwen binnen de gehele supply-chain.

Harry Bijl, INretail

Samenwerken is ook heel vaak co-creatie. Eén benodigde competentie voor de toekomst is jezelf kunnen presenteren, verbindingen zoeken en verbanden leggen.  De nieuwe lichting moet over die gave beschikken.

INHOUDSOPGAVE SECTORALE TRENDS HANDEL