Creativiteit kent geen grenzen

6. Internationalisering

Binnen de sector Ict en Creatieve industrie is er sprake van toenemende internationalisering. Zo legt specialist vanuit de Audiovisuele (AV) sector, Peter de Groot, uit dat de huidige infrastructuur in de mediawereld in handen is van Amerikaanse spelers. De Nederlandse omroepen zijn in omvang maar hele kleine spelers op de wereldmarkt. Ook kijken Nederlanders vaak naar programma’s on demand, bijvoorbeeld via Netflix/YouTube en de content is veelal van buitenlandse distributeurs. Het taalgebied van het Nederlands is klein en daarom is het verklaarbaar en opvallend dat Nederland de op de twee na grootste exporteur van televisieformats is (Analyse internationalisering Nederlandse cultuurorganisaties).

Peter de Groot, HU Creative Business, Specialist AV-Sector

Er zijn aardig wat Nederlandse producten, maar wereldwijd gezien is het Nederlands als taal te klein om een rol van betekenis te spelen. Nederland is goed in het bedenken en realiseren van ideeën. Wij zijn formatexporteur (bv. Big Brother, Voice of Holland), wereldwijd staan wij op de derde plek, na de VS en de UK.

Peter de Groot geeft aan dat de basis van internationalisering begint bij een goede beheersing van de Engelse taal en het professioneel en vol zelfvertrouwen in het Engels een boodschap kunnen overbrengen. Met de daarbij behorende nuances en finesse. Een goed begrip van de culturele verschillen is hierbij ook cruciaal. ‘Voor het onderwijs in de AV-sector zijn; creativiteit, vindingrijkheid en flexibiliteit belangrijke competenties
– Peter de Groot, HU Creative business, specialist AV-sector

Op het gebied van serious gaming (toepassingen van games en simulatie in onder andere onderwijs, zorg, training en communicatie) staat Nederland internationaal volop in de belangstelling. Michiel Sala is een van de vier oprichters van ‘Little Chicken’, opgericht in 2001 en uitgegroeid tot een van de marktleiders op het gebied van serious gaming. Little Chicken werkt voor Nederlandse opdrachtgevers, maar is ook internationaal actief. De wereldmarkt voor applied gaming groeit razendsnel en de Nederlandse gaming industrie staat aan de vooravond van een grote opschaling (Emerce1). Dat betekent voor de game developer een internationaal werkveld en een groter netwerk die zij kunnen benutten.

Binnen de Podium- en Evenemententechniek is de Vereniging voor Podiumtechnologie (VPT) bezig met een Europees veiligheidsproject. Middels dit project wilt de VPT zorgen dat de podium technici voorzien zijn van ‘Europees paspoort’ op het gebied van veiligheid. Ook dit is het gevolg van toenemende internationalisering. ‘Onze gezelschappen reizen steeds vaker af naar Frankrijk, Duitsland, België en Engeland. Een Europees paspoort zorgt ervoor dat op het gebied van veiligheid er één lijn is. Vier landen bij elkaar zorgt voor verschillende aspecten, zo heb je veiligheidsnormen die hetzelfde zijn, de goede normen die je nog niet kende en de minder goede veiligheidsnormen. Als professional is het belangrijk dat de basis overal hetzelfde is.’
– VPT. Met de daarbij behorende nuances en finesse. Een goed begrip van de culturele verschillen is hierbij ook cruciaal.

Impact beroepsonderwijs

‘Voor het onderwijs in de AV-sector zijn; creativiteit, vindingrijkheid en flexibiliteit belangrijke competenties’- Peter de Groot, HU Creative business, specialist AV-sector. Expert Jann de Waal, CEO en eigenaar van Info.nl en bestuurslid CLICKNL, geeft aan dat internationalisering een belangrijke ontwikkeling is binnen de creatieve industrie. Het speelveld wordt steeds meer internationaal, waardoor de competentie ‘taalvaardigheid’ steeds belangrijker wordt. Ook is belangrijk dat mbo studenten binnen de creatieve industrie gestimuleerd worden om in het buitenland stage te lopen. Dit gebeurt al op grotere schaal op het hbo, maar nog te weinig op het mbo.

De business wordt meer internationaal. Er zijn veel internationale teams. Veel Nederlandse studenten hebben nog de focus op Nederland. Ik vind persoonlijk dat hier meer aandacht voor moet komen. De groep mbo’ers die naar het buitenland gaat zou vergroot moeten worden en mensen moeten hier meer open voor staan. We gaan meer geconfronteerd worden met internationalisering, hoe ga je met die verschillende culturen om? 
– Jan de Waal, CEO info.nl

INHOUDSOPGAVE TRENDS ICTCI