De kijker is koning

7. Veranderende kijker

Binnen de AV-sector werd in het verleden een lange tijd gewerkt met het communicatiemodel van Shannon en Weaver. Dit model is gebaseerd op het zender – ontvanger – model (zie afbeelding hieronder). Hierbij stond aan de ene kant de ‘zender’, die via een medium een boodschap verstuurde naar de ‘ontvanger’ aan de andere kant. Dit traditionele model werd een lange tijd toegepast door veel bedrijven, en er zijn tegenwoordig nog steeds bedrijven die hier gebruik van maken. Bijvoorbeeld reclame commercials via radio en televisie, of advertenties en reclamefolders.

Andere manier van communicatie

Momenteel wordt er steeds meer afgeweken van dit traditionele zender – ontvanger – model. Massacommunicatie heeft nog steeds bestaansrecht bij live programma’s (sport, nieuws, talk shows), maar past niet meer goed bij de tijd waarin we nu leven. Het sluit o.a. niet meer goed aan door de toenemende mate van digitalisering, waarbij mensen steeds meer individuele keuzes maken via het internet. Zij kijken op het moment dat het hen uitkomt op een scherm dat op dat moment het beste past. Ook individualisering draagt bij aan het verdwijnen van massacommunicatie, doordat er steeds meer kennis, informatie en reclame wordt afgestemd op bepaalde groepen individuen of zelfs op een individueel persoon. Hierdoor verandert het hele communicatiemodel.

Je moet heel goed weten; ‘Wat wil mijn publiek?’ Wat je vooral niet moet doen is alleen maar zenden. Als je daaraan vasthoudt verlies je je relevantie.

– Peter de Groot, HU Creative business, specialist AV-sector.

Volgens Peter wordt er veel gepersonaliseerd en er wordt gedaan aan microtargeting. Dit komt door de veranderende kijker die steeds vaker on demand kijkt en het kijkersmedium verandert van bijvoorbeeld kijken via tv naar meer kijken via mobiel, tablet of PC. Binnen de AV-sector kan men vooraf minder goed bepalen of een productie aanslaat. Programma’s moeten daarom steeds beter worden en liefst goedkoper gemaakt worden. Beter en goedkoper, dat wordt de norm.

Zo kan men binnen de AV-sector minder goed vooraf bepalen of een productie aanslaat. Programma’s moeten beter worden uitgedacht en er moet van te voren bepaald worden of het voldoet aan de behoeften van de kijker. Dit komt o.a. door internationale spelers als Netflix, dat voor iedere gebruiker een op maat gemaakte kijkersprofiel heeft. Dit doet Netflix op basis van opgeslagen data over het kijkgedrag van mensen. Binnen de AV-sector wordt het gebruik van Big data dan ook belangrijker en steeds vaker toegepast in het communicatie model. “Over een jaar of twintig kijkt niemand meer traditioneel televisie en is alles ‘on demand’.” Dit staat op 9 mei 2016 te lezen in het AD. Het is een citaat van Reed Hastings, CEO van Netflix. Kijkers gaan steeds meer gebruikmaken van nieuwe manieren van kijken (Mediamonitor 2018, Sprout.nl1).

De concurrentie voor traditionele televisie neemt daardoor toe, Nederlanders maken inmiddels vaak gebruik van Netflix, YouTube en allerlei Uitzending Gemist-diensten. Naarmate Nederlanders jonger zijn, worden de nieuwe manieren van kijken gebruikelijker. Vooral series, films en amusement worden bij voorkeur ‘on demand’ of uitgesteld bekeken. Daarbij zet de trend dat mensen minder lineaire televisie kijken door. Dit betekent overigens niet dat het traditionele televisie kijken gaat verdwijnen. Uit onderzoek van de mediamonitor, 2017 blijkt dat kijkers nog steeds veel waarde hechten aan lineaire televisie (Sprout.nl2)

 

 

Impact beroepsonderwijs

Voor aankomende studenten binnen de creatieve industrie ligt de uitdaging in het achterhalen wat de behoefte van de klant is. Iets creëren en vervolgens kijken of het aanslaat is van verleden tijd, in de toekomst gaat het meer richting maatwerk en gepersonaliseerde advertenties en reclame. Studenten moeten kunnen omgaan met big data en weten hoe ze gebruik kunnen maken van grote informatie bronnen. De volgende competenties en vaardigheden zijn belangrijk: digitale geletterdheid, mediawijsheid en informatie vaardigheden.

INHOUDSOPGAVE TRENDS ICTCI