De ervaring maakt het verschil

5. Beleving van ambacht

Een ontwikkeling die samenhangt met “de veranderende consument” is de behoefte aan beleving en de waarde die weer gehecht wordt aan ambacht. Het publiek is veeleisender en wil een ervaring rijker worden.

HERWAARDERING VAN AMBACHT

De consument is op zoek naar iets unieks dat meerwaarde biedt. Robert Moor (Vakschool Schoonhoven) bevestigt: “Men kiest voor kwaliteit en het verhaal van het ambacht erbij”. Ook is er meer aandacht voor de ambachtelijke vervaardiging van producten. Vincent van Drie (Restauratoren Nederland / Meubelrestaurator) zegt hierover: “Er komt meer ruimte voor de ambachtelijke insteek en de waardevolle historische technieken die in de erfgoedcollecties besloten liggen.

Voor een meubelrestaurator is belangrijk dat hij rekening houdt met het traditionele gebruik dat een opdrachtgever wil ervaren. Zijn wensen gaan dus verder dan alleen een object kunnen bekijken. Dit is ook een belangrijke meerwaarde die je als bezoeker van een historisch interieur kunt beleven.

VINCENT VAN DRIE,
RESTAURATOREN NEDERLAND / MEUBELRESTAURATOR

De museale boodschap was altijd: je mag er niet aan komen. Maar in deze tijd heeft afstandelijke beschouwing plaats gemaakt voor beleving. Restauratoren zoeken, gesteund door een Ethische Code, naar de aanpak om dat mogelijk te maken. Een nachtje slapen in een hemelbed bijvoorbeeld of vergaderen aan de regententafel krijgt tegenwoordig meer ruimte.

Om klanten binnen te halen kan een optiekwinkel of andere ondernemer zich onderscheiden met het bieden van een ervaring of beleving. “Er is een winkel met een grote glazen kas in zijn winkel. Dat is de werkplaats waar de machines staan die de brillen maken. De klant kan dat zien en er omheen lopen. Dat maakt deze opticien relevant en onderscheidend ten opzichte van branchevreemde concurrenten” – Bas de Nes, NUVO.

Het publiek is veeleisender en wil een ervaring rijker worden.

Agnes Vugts en Michelle van der Sluis, Raadsaam Erfgoedprojecten

Ik denk dat dat al een tijd geleden is ontstaan toen musea meer concurrentie kregen van attractieparken en dierentuinen. Mensen zoeken tijdens een dagje uit nou eenmaal ook die experience. De musea moeten tegenwoordig meer bieden dan alleen schilderijen, dit zie je dan ook terug in het aanbod.

Impact beroepsonderwijs

Kernbegrippen zoals hospitality en hostmanship zijn belangrijk voor de student om te leren en uit te dragen.

Als je kijkt hoe de hospitality bij Ace and Tate vorm krijgt: daar is muziek, je wordt gedag gezegd, het is laagdrempelig. Het is een heel andere beleving dan bij een normale optiekwinkel. Als we dat meer hebben in de optiek zou dat helpen.” – Bas de Nes, NUVO

SECTORALE TRENDS SV INHOUDSOPGAVE