Onderscheidend zijn door uit te blinken in kwaliteit

3. De rol van e-commerce en social media

Het online en offline oriëntatie- en koopgedrag vermengt zich. Voor alle productgroepen geldt dat de bereidheid om online te kopen steeds groter is, ook voor gezondheidstechnische producten zoals brillen. Een ondernemer moet meer dan voorheen uitblinken in zijn/haar vakgebied en dat online ook uitdragen.

CONCURRENTIE ONLINE NEEMT TOE

Nu sieraden ook online te bestellen zijn krijgt de juwelier veel meer concurrenten. Bij de detailhandel zal in een aantal gevallen de tussenpersoon verdwijnen en directe verkoop plaatsvinden (Vakschool Schoonhoven).

Online retailers zoals Charlie Temple, Ace & Tate en Mr Spex pakken een marktaandeel af van de optiekzaken. De grote optiekketens zijn “omnichannel”, waarbij online vooral dient als oriëntatiemiddel en de aankoop in de fysieke winkels geschied (ABN AMRO).

HET ONLINE EN OFFLINE ORIËNTATIE – EN KOOPGEDRAG VERMENGT ZICH

Het oriëntatie- en zoekproces van de consument is onder invloed van internet compleet veranderd. Online en offline informatiebronnen worden door elkaar heen gebruikt om de juiste informatie te zoeken.

 

Het oriëntatie- en zoekproces van de consument is onder invloed van internet compleet veranderd. Online en offline informatiebronnen worden door elkaar heen gebruikt om de juiste informatie te zoeken. Bedrijven werken actiever over geografische grenzen heen. Ze zijn minder plaatsgebonden en bereiken hun klanten overal.

In de optiek zijn meer mensen bereid contactlenzen online te kopen, maar dat geldt ook steeds meer voor een bril op sterkte. Bas de Nes (NUVO) beaamt dit: “Waar eerst alleen nog contactlezen, vloeistoffen en zonnebrillen online werden verkocht, zijn er nu steeds meer klanten die een bril op sterkte online kopen. Zolang het recept goed is ingevuld kan een bril gemakkelijk online worden besteld.

Een online oogmeting gebruikt men nog weinig. Het biedt nog niet dezelfde kwaliteit als een normale oogmeting:

Bas de Nes, NUVO

Een oogmeting bestaat uit een objectieve en een subjectieve test. Online doen ze alleen de objectieve meting. Die subjectieve meting waarbij de opticien vragen stelt, is juist belangrijk. Zie je het zo beter? Komt er diabetes voor in je familie etc. Dit geldt ook voor multifocale brillen. Met multifocaal is het belangrijk dat het leesgedeelte goed is ingeslepen ten opzichte van de hoogte van de bril op je gezicht. Online is dat lastig. Er is niemand die de bril voor je vasthoudt zodat je kunt aangeven waar het leesgedeelte moet komen.

Online oriënteren is niet altijd voldoende, merkt Karel Schermerhorn (Haarlemsche Zilversmederij) op: “Men kan zich heel goed oriënteren op het internet. Maar sieraden wil je toch zien en in je handen hebben. Mensen kijken vaak eerst op internet en gaan dan alsnog naar de winkel.”

ROL SOCIALE MEDIA NEEMT TOE

Consumenten geven op sociale media hun mening, luisteren naar anderen, wisselen informatie en kennis uit en zoeken gelijkgestemden met overeenkomstige kenmerken en/of behoeften. Ook neemt de impact van het gebruik van sociale media en het gebruik van reviewsites verder toe. Op dit moment zijn reviews nog erg productgericht omdat dit efficiënt en makkelijk is. Steeds vaker zijn ook reviews over aanbieders of locaties te vinden. Op Wugly.nl laten consumenten reviews achter en verzamelen ze informatie over winkels (NUVO1).

  • De meerderheid van de juweliers gebruikt social media om hun aanbod te tonen. Ook hebben vrijwel alle juweliers en uurwerkbedrijven een eigen website (Vakschool Schoonhoven).
  • Met de impact van reviews is het voor bijvoorbeeld de schoenherstelbedrijven, optiek- en gehoorzaken belangrijker dan ooit om altijd te zorgen dat de klanten tevreden zijn.

Impact beroepsonderwijs

Door de toegenomen concurrentie, moet een ondernemer meer dan voorheen uitblinken in zijn/haar vakgebied en dat vooral uitdragen. Belangrijk is om het verschil te maken met verkopende partijen online of branchevreemde organisaties. Door goed om te gaan met lastige (aanvullende) klantvragen en het voeren van goede verkoopgesprekken maken vakmensen het verschil. Als je dan ook nog gediplomeerd bent, heb je toegevoegde waarde. Dit is in toenemende mate belangrijk in de juweliersbranche, maar ook voor de optiek. Klanten weten via internet al heel veel van het product, maar komen naar de winkel voor iets extra’s in de zin van gastvrijheid, luxe en advies.

Er is meer nodig om een klant binnen te krijgen. Een ondernemer moet online te vinden zijn. Dat betekent meer dan alleen een website maken en/of onderhouden, maar ook via Google vindbaar zijn. Daar mag een school meer aandacht aan besteden. “Je hoeft niet zelf een site te bouwen, daar heb je mensen voor, maar ze moeten de site wel zelf onderhouden. Als je dat niet leert is het lastig” – Karel Schermerhorn, Haarlemsche Zilversmederij.

Er is voortaan zoveel informatie beschikbaar dat het nodig is om ook te leren hoe aan de klanten de juiste informatie beschikbaar wordt gesteld. Het is de uitdaging om de informatie voor klanten te filteren. Om de klant te helpen bij het vinden van wat ze zoeken. Voor bijvoorbeeld een opticien is het belangrijk om aan infodising te doen. De opticien kan online filters beschikbaar maken om tot voorselecties te komen. Het snel kunnen filteren van het aanbod op basis van logische zoekcriteria is onontbeerlijk (NUVO1).

Ook wordt het belangrijker om na te denken over hoe je je als ondernemer positioneert ten opzichte van je concurrentie.

Margret Hoekenga-Idema, Nederlandse Schoenmakers Vereniging

Het is als vakman steeds belangrijker om bewust na te denken over je locatie. Wil je in dat winkelgebied waar veel aanloop is. Of wil je als schoenhersteller meer marges pakken op de sleutelservice en in de buurt zitten van een autogarage?

SECTORALE TRENDS SV INHOUDSOPGAVE