Maatwerk voorop

5. Her-personificering

WAT HOUDT HER-PERSONIFICERING IN?

Er is meer behoefte aan maatwerk. Elke consument heeft specifieke wensen en behoeften. De consument verandert, het is aan retailers en ambachtslieden om daar goed op in te spelen. Het one size fits all als oplossing behoort tot het verleden. Consumenten zijn steeds minder makkelijk in hokjes in te delen. Bovendien zijn de groepen steeds kleiner. Er komt meer ruimte voor zogeheten “niche spelers” die ervoor kiezen een klein deel van de markt te bedienen. De huidige consument wil het gevoel hebben dat het aanbod speciaal voor hen gecreëerd is.

WAT VERANDERT ER?

De juweliers richten zich meer op maatwerk. Bij maatwerk kan gedacht worden aan services met o.a. reparaties en taxaties of uniekere producten, zoals de mogelijkheid om zelf een ring samen te stellen. Een product is een verlengstuk van iemands identiteit. De consument is op zoek naar iets unieks dat meerwaarde biedt. Daarbij komt dat het met innovaties makkelijker is om producten te personificeren. Met lasertechnieken en de 3D printer is het eenvoudiger om complexe producten te maken.

De trend om unieke, op de persoon gerichte producten te maken is al langere tijd gaande en is ook te zien in het creatief vakmanschap.

Dirk Roebroek (SintLucas) “Het traditionele beeld van een ambachtsman die in zijn atelier op klanten wacht is niet meer van deze tijd. Wat we nu steeds meer zien is dat vakmensen actief hun producten etaleren op internet voor consumenten die actief op zoek zijn naar iets bijzonders. Met de klant samen kijken ze hoe ze iets speciaal en unieks kunnen maken. Een product dat met individuele aandacht door een creatieve vakman is gemaakt voor een individuele consument, dat maakt het heel bijzonder.

Juweliers zien de vraag naar gebruikte zogenaamde pre owned watches al een tijdje fors toenemen. De groei van de markt voor tweedehands horloges komt onder meer omdat sinds de financiële crisis anders naar waarde gekeken wordt. Wie graag een bijzonder horloge wil, ontkomt niet aan de markt voor gebruikte exemplaren. 

Doordat er maar weinig nieuwe exemplaren zijn, wordt de prijs van tweedehands horloges opgedreven (Retailtrends, 2018). Horloges worden nog meer als een statussymbool gezien. De markt van vintagehorloges groeit enorm, er is ook veel meer aanbod aan vintagehorloges.

Een volgende ontwikkeling is die van micro brands. Een docent uurwerktechniek (Vakschool Schoonhoven ROC Zadkine) vertelt: Micro brands zijn de next big thing. Je eigen horloge produceren van A tot Z. Elk schroefje, elk kloofje, de afwerking van onderdelen, alles. Het zelf weer kunnen vervaardigen van micro-onderdelen. Dat is iets wat groot is momenteel en waarin wij nog te weinig doen. Als proef wil ik samen met een collegadocent studenten volgend jaar op horlogeniveau een deel van een wijzerplaat laten maken met een maanfase mechaniek erin. Ons doel is om studenten te laten zien dat je met relatief weinig stappen al veel zelf kan. Daarnaast willen we laten zien dat als je er ééntje kan maken, dat je er dan ook tien kan maken. Een kleine productielijn dus. Tevens laat je studenten daarmee nadenken over hoe je dat efficiënt en op een kwalitatief goede manier kunt doen.

VOORBEELDEN

Er is sinds 1995 ook een behoorlijke toename in vraag naar luxe horloges. De waarde van pre-owned watches is flink gestegen. “Die prijzen zijn echt sky-high gegaan. Dat heeft de laatste tien jaar echt een vlucht genomen. Mensen beleggen niet meer in aandelen, maar in bijzondere vintage horloges” – Monique Konst (Vakschool Schoonhoven, ROC Zadkine).

Je ziet ook dat juweliers uurmakers in dienst nemen, zodat ze dan de accreditatie hebben van een aantal bekende merken om het te verkopen en zelf te repareren. De horloges die reparatie nodig hebben worden niet altijd meer specifiek naar Zwitserland verstuurd, tenzij het merk van een specifieke model horloge het eist. Het merk zal dan ook geen onderdelen gaan leveren aan het geaccrediteerde bedrijf voor dat model. De bedrijven in Nederland zien een toename van reparaties en het verstrekken van aftersales services. De waarde van vintage horloges is al jaren ontzettend aan het groeien. Het zou zo kunnen zijn dat deze een plafond heeft bereikt en dat prijzen gaan “normaliseren”. Een docent uurwerktechniek (Vakschool Schoonhoven, ROC Zadkine) vertelt: “Een bepaalde Rolex, die 28.000 euro kost bij een vintage juwelier, daar zitten op een gegeven moment onderdelen in die versleten zijn. Dan wil je dat laten repareren, dan kan je niet naar een algemeen horlogemaker gaan. Die horlogemaker krijgt al tientallen jaar geen onderdelen meer van Rolex geleverd. Rolex levert alleen maar aan Rolex gecertificeerde bedrijven. Er is een groot aantal mensen die willen niet die hoofdprijs betalen en gaan dan toch naar de algemeen horlogemaker. Deze gaat dan zoeken naar ‘after markt parts’, zoals dat heet, om nog onderdelen te vinden die dan wel passen. Dat wordt dan geleverd, en dat kost dan maar een fractie van de prijs, maar is vaak van een andere kwaliteit. Het zelf kunnen vervaardigen van hoogwaardige onderdelen komt ook hier weer om de hoek kijken”.

Impact beroepsonderwijs

Er wordt meer aandacht besteed aan elementen zoals service en persoonlijke aandacht. Hospitality- en adviesvaardigheden zijn belangrijk om tegemoet te komen aan deze vraag naar service en aandacht. Het gaat erom mensen het gevoel te geven van gastvrijheid: dat ze welkom zijn en dat ze persoonlijk aandacht krijgen. Luxe, comfort en gemak zijn belangrijk voor de oudere doelgroepen.

Ook is het belangrijker om te leren mee te denken met de klant, waarvoor een product (bijvoorbeeld een sieraad) wordt gemaakt. En dat een student leert hoe hij zich als ondernemer kan onderscheiden, bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een bepaalde stijl, zodat mensen naar jou als ondernemer toekomen. Bart de Kruijf (Vakschool Schoonhoven ROC Zadkine) noemt als voorbeeld: “Ik ken goudsmeden en die maken een ontwerp van één sieraad, geen tweede. En dan maakt hij kleine veranderingen in het ontwerp, zodat elk sieraad toch zijn eigen karakter heeft.”

“Eén van de afsluitende proeven van bekwaamheid van onze opleiding juwelier is de proeve “De onderneming”. De student laat aan het eind van zijn opleiding zien dat hij nadenkt over de toekomst en creatief om kan gaan met het ondernemerschap wat vaak heel verrassende resultaten oplevert.”
– Monique Konst (Vakschool Schoonhoven, ROC Zadkine).

INHOUDSOPGAVE TRENDS CREATIEF VAKMANSCHAP