Onderscheidend zijn, zowel
online als fysiek

2. De veranderende consument online

Consumenten kopen steeds meer online. Producten van boeren en tuinders via webwinkels en maaltijdboxen wordt steeds meer gedaan door gespecialiseerde bedrijven. In de dierverzorging verwacht men het komende jaar een sterke toename van internet als verkoopkanaal. Voor de dierverzorgenden werkzaam in een dierenspeciaalzaak is het van belang om duidelijk te maken wat de meerwaarde is van de dierenspeciaalzaak. De online verkoop van bloemen en planten neemt steeds verder toe. Er zijn steeds meer nieuwe initiatieven, die het kopen van bloemen en planten online mogelijk maken.

 BOODSCHAPPEN VAN DE BOER ONLINE

De rechtstreekse levering van producten door boeren en tuinders via webwinkels en maaltijdboxen wordt steeds meer gedaan door gespecialiseerde bedrijven. De omzet wordt geschat op 30 miljoen euro waarvan 20 miljoen euro voor rekening komt van de producenten. De levering aan instellingen, horeca en catering blijft in vergelijking met 2013 achter qua aantal en omzet. Enkele initiatieven zijn daarmee gestopt, omdat het lastig is dagelijks te kunnen leveren (WUR7). Een mooi voorbeeld van een gespecialiseerd bedrijf dat producten rechtstreeks van de boer inkoopt om in maaltijdboxen aan de consument te verkopen is Boerschappen. Vanaf 1 oktober 2019 bezorgt Boerschappen landelijk. Boerschappen is een boodschappenbox met producten van boeren. De klant kan kiezen uit 5 verschillende typen boxen en het abonnement is flexibel; de klant kiest zelf wanneer hij/zij de box wil. Dagelijks rijdt Boerschappen langs tientallen boeren in de regio. De boeren met wie samengewerkt wordt zijn kleinschalig en besteden aandacht aan hun dieren, gewassen, omgeving en product. Boerschappen bevatten geen of nauwelijks bestrijdingsmiddelen, dieren krijgen tijd om op te groeien en er worden geen kleur-, geur- en smaakstoffen of slechte E-nummers toegevoegd. De producten van Boerschappen zijn altijd vers omdat ze rechtstreeks van de lokale boeren komen. De boeren krijgen er een eerlijke prijs voor (boerschappen.nl).

 DIERVERZORGING; VAN FYSIEKE WINKELS NAAR OOK ONLINE

Consumenten kopen steeds meer online. Ook in de dierverzorging verwacht men het komende jaar een sterke toename van internet als verkoopkanaal. Voor ongeveer een zesde van alle honden- en kattenvoer is de webwinkel het primaire aankoopkanaal. Die opmars lijkt niet te stuiten. Elk jaar stijgt de online verkoop van honden- en kattenvoer met drie procent, wat grotendeels ten koste gaat van de verkoop in de supermarkt. De markt wordt steeds diffuser, waarbij het traditionele kanaal minder zichtbaar wordt. Dat blijkt ook uit de opkomende trend van online platforms waar klanten en dieren samengebracht worden en waar dieren doorgaans in huiselijke kring worden opgevangen en niet bedrijfsmatig. Het platform Pawshake.nl is hiervan een voorbeeld. Steeds meer is er tegengeluid om dieren in winkels te verkopen. Welkoop besloot met ingang van 2019 te stoppen met de verkoop van knaagdieren in de winkels. Welkoop kiest voor een educatieve aanpak, waarbij kinderen in contact komen met dieren en tegelijk leren over de verzorging (Dibevo1 en Sophie Vereeniging).

Henk van Houwelingen (Dibevo) legt uit dat dierspeciaalzaken met dezelfde uitdagingen te maken hebben als andere winkels: “Alles wat te lezen is over winkels speelt in meer of mindere mate ook bij ons. Dus als het gaat over leegstand in winkelstraten, daar hebben onze winkeliers ook last van. Maar nog steeds groeit het aantal gehouden gezelschapsdieren, inmiddels bijna 34 miljoen. Dat betekent dat macro gezien de omzet ook groeit. Die omzet loopt dan weer minder via de winkel en meer via andere kanalen.

Voor de dierverzorgenden werkzaam in een dierenspeciaalzaak is het van belang om duidelijk te maken wat de meerwaarde is van de dierenspeciaalzaak.

Die meerwaarde zit in de wijze waarop je de klant benaderd en de wijze waarop je met goede informatie en kennis van zaken weet wat het dier nodig heeft en weet hoe je dat over moet brengen op de eigenaar. Het is toch grappig als een klant binnenkomt en je de naam van de hond weet. Dat is de toegevoegde waarde van een fysieke winkel. Het internet is natuurlijk een enorme kennisbank. Diereigenaren zijn beter geïnformeerd, je zult dus slim met je kennis om moeten gaan, wil je de klant goed adviseren. Als die consument meer en beter weet dan jij dan heb je dus geen toegevoegde waarde voor die klant en dus verlies je mogelijk een klant. Daarbij neemt dierenwelzijn een steeds belangrijker plaats in, ook bij het vergroten van het dierenwelzijn hebben dierverzorgenden een grote rol.
– Henk van Houwelingen, Dibevo

Gezelschapsdieren zijn steeds vaker een verlengstuk van de identiteit van iemand, Henk van Houwelingen (Dibevo) vertelt hierover:

  • “Op het gebied van dierenwelzijn zien mensen dieren enerzijds steeds meer als hun kind en anderzijds individualiseren mensen steeds meer, mensen willen soms juist als een bijzonder individu zichtbaar zijn of juist als modeverschijnsel en dat kan klemmen met het dierenwelzijn. We zien nu alweer in Aziatische landen een soort mini hondjes rondlopen. Dat maakt dat de maatschappij of de consument steeds weer op een andere manier kijkt naar het houden van dieren en dat heeft zijn effect weer op het onderwijs tot aan mensen die ermee gaan werken.”
  • “Mensen zien hun huisdier(en) steeds vaker als lid van het gezin. Mede hierdoor ontstaat een verschuiving van puur productgerichte bedrijven naar meer servicegerichte bedrijven, die zich bezighouden met bijvoorbeeld voedingsadvies. Er zijn steeds meer (zelfstandig werkende) adviseurs actief op het gebied van diervoeding, diergedrag en fysiotherapie voor dieren.”
  • “We kennen tegenwoordig ook veganisten en mensen die vegetarisch eten en mensen die duurzaam willen eten en biologisch verantwoord. Dus ook die ideeën worden omgezet naar het dier. Zo zijn er steeds meer mensen die hun dier rauw voer willen voeren. De huisdiereigenaar heeft lang niet altijd voldoende kennis om dat goed te doen en dan is het goed om daarop als professional in te kunnen spelen. De huisdiereigenaar verandert continue en dat biedt altijd nieuwe mogelijkheden.”

 VERKOOP VAN BLOEMEN EN PLANTEN ONLINE

De online verkoop van bloemen en planten neemt steeds verder toe. Mannen kopen vaker bloemen of planten via internet dan vrouwen, concluderen marktonderzoekers in de consumententracker van Royal FloraHolland. Waar drie procent van de vrouwen ze online aanschaft, ligt dat percentage bij mannen op tien procent. Mannen doen ook vaker een aankoop telefonisch dan vrouwen (vier om één procent). Een verklaring kan volgens het bedrijf zijn dat mannen eerder voor het gemak van kopen op afstand kiezen, terwijl vrouwen meer plezier beleven aan het fysiek kopen van bloemen en planten. Uit de consumententracker bleek verder dat jongeren voorop lopen in de online aanschaf van bloemen en planten (Retailtrends). Er zijn steeds meer nieuwe initiatieven, die het kopen van bloemen en planten online mogelijk maken, voorbeelden zijn Bloomon, topbloemen.nl, Flower family en Sprinklr.

Marco Maase (VBW) verwacht ondanks deze initiatieven dat de consument de bloemist op waarde blijft schattten: “Consumenten vinden het best aardig om digitaal een tijdje bloemen te bestellen. Maar op een gegeven moment merken ze dat ze ‘het persoonlijk op maat maken’ door de bloemist en het verhaal van de bloemist, aandacht voor de klant hebben, het sfeertje bij de bloemist erbij missen. De bloemist van de toekomst weet alles van consumententrends ontwikkelingen (kleur/vorm enz.) per seizoen, zorgt voor een sfeer van hospitality in de winkel (fysiek/online), zorgt ervoor dat bloemen/planten kopen vooral ook een sociale bezigheid is en uiteraard kan de bloemist prima adviseren met kennis van product, toepassing, stijl, passend in een omgeving, passend bij consumentenwensen. De bloemist wordt steeds meer een sierteeltmarketeer met persoonlijk klantencontact en tailormade oplossing voor zowel thuis als ook bij iedere gelegenheid. Het belang van communicatievaardigheden is daarbij groot.”

De ontwikkeling van de onlineomzet vervangt veelal de omzet in de supermarkten en gaat niet ten koste van de bloemist. Marco Maase (VBW) onderstreept de toegevoegde waarde die de bloemist biedt: “Bij de bloemist laat je speciaal iets voor jou of voor een ander maken, dat wordt door iemand gemaakt op een manier waar vakmanschap en deskundigheid uit blijkt. De klant krijgt er persoonlijk advies bij en ook het verhaal erbij wordt meegegeven. Dat krijgt een klant niet bij een gemiddelde supermarkt.”

De consument kiest bij voorkeur voor ontzorging door de vakman die ook kwaliteit levert. “Er zijn abonnementen af te nemen bij de bloemist die inspelen op de behoefte aan gemak. Als je kiest voor een continue abonnement komt elke keer een bloemist een nieuw boeket met vaas bij je thuis brengen en neemt de oude vaas mee. De bloemist kan vervolgens met de klant afspreken om de klant periodiek een signaal te geven over op welke manier je om moet gaan met de plant of dat je advies kunt opvragen. Je hoeft er niets voor te doen: de bloemist neemt de zorg over de bloem of plant van je over.” (Marco Maase, VBW)

Aafje Nijman – Bureau Nijman + van Haaster

Straks is puur de kennis over het verzorgen van planten minder belangrijk. Daar is straks techniek voor. Zoals bijvoorbeeld een watersysteem dat zoveel water afgeeft als dat hij denkt dat een plant nodig heeft. 

INHOUDSOPGAVE SECTORALE TRENDS GROEN