Een nieuwe koers

5. Ecologische ontwikkelingen

Bij ecologische factoren gaat het om kenmerken en invloed van ontwikkelingen op de fysieke leefomgeving, zoals milieu en klimaat, maar ook werkomgeving.

GRONDSTOFFENBEHOEFTE STIJGT

Met de groei van de wereldbevolking en de mondiale welvaart neemt ook de vraag naar natuurlijke grondstoffen zoals water, energie, mineralen, metalen en voedsel toe. Er is echter een beperkte hoeveelheid grondstoffen beschikbaar. De economische impact wordt vergroot door de onderlinge afhankelijkheid tussen klimaatverandering en grondstoffen schaarste, met grote invloed op voedsel- en waterproblematiek (PWC2).

STIMULANS GEBRUIK ALTERNATIEVE TECHNOLOGIEËN EN ENERGIE

Internationale afspraken stimuleren het gebruik van alternatieve energie en beogen een reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen en de emissie van schadelijke stoffen. Milieuwetgeving en consumentenvoorkeur leiden tot hogere eisen aan productie en voedselkwaliteit. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker. Voor Nederland liggen er kansen op het gebied van innovatie en export van kennis over water, duurzame chemie, logistiek en energie- en voedselproductie (PBL2).

Veel groene technologieën staan op het punt om concurrerende alternatieven te vormen voor fossiele brandstoffen, zowel in de energieopwekking (hernieuwbare energie) als in de chemie (biobased economy).

DEELECONOMIE EN CIRCULAIRE ECONOMIE IN OPMARS

Door digitalisering ontstaat een beweging naar de zogenoemde deeleconomie, waarin het belang van het bezit van producten afneemt en consumenten in toenemende mate producten delen. Verder ontstaan er door verbeterde recycling nieuwe mogelijkheden om grondstoffen terug te winnen en opnieuw in te zetten (circulaire economie) (PWC2).

De circulaire economie is een economisch systeem dat bedoeld is om herbruikbaarheid van producten en grondstoffen te maximaliseren en waarde vernietiging te minimaliseren. Een van de belangrijkste succesfactoren is (cross-sectorale) ketensamenwerking gericht op het creëren van meervoudige waarde. Hierbij vermeerdert niet alleen de economische waarde van alle bedrijven in de keten, maar ook de ecologische en sociale waarde (MVO Nederland).

 

ZORG, WELZIJN EN SPORT

Hieronder geven we een beschrijving van de sectorspecifieke ecologische ontwikkelingen voor Zorg, welzijn en sport.

ZORG, WELZIJN EN ASSISTERENDE GEZONDHEIDSZORG

Bij het thema duurzaamheid in de context van bovenstaande drie branches kan er gedacht worden aan uiteenlopende zaken. Tegengaan van verspilling in de zorg, omgaan met medisch afval, energieneutraal bouwen, levensbestendig wonen, flexibel en dus toekomstbestendig zorgvastgoed, duurzaam personeelsbeleid, duurzame voeding en ‘healing environment’ zijn ontwikkelingen die geassocieerd worden met duurzaamheid in de branches zorg, welzijn en assisterende gezondheidszorg. Al deze vormen van duurzaamheid zijn te scharen onder de term maatschappelijk verantwoord ondernemen. Verbeteringen op het gebied van duurzaamheid in deze brede betekenis van het woord leiden niet alleen tot kostenbesparingen, maar ook tot meer kwaliteit van zorg en dus tevredenheid onder cliënten en medewerkers.

 SPORT EN BEWEGEN

Duurzaamheid komt in verschillende mate voor binnen de Sportbranche. Zo wordt er bijvoorbeeld duurzaam gebouwd om duurzame sportaccommodaties te realiseren. Verder wordt er ook stil gestaan bij duurzame voeding en kleding en apparatuur.

Duurzame sportaccommodaties
Bij de accommodaties kan gekeken worden naar verwarming, koeling, verlichting (LED- sensoren), luchtverversing, zonnepanelen, gebruik door derde (kinderopvang), meubilair, inrichting, douchegelegenheden en toiletten etc. Wat zou het mooi zijn als kunstgrasvelden die niet gebruikt worden om kunnen draaien en zonnepanelen tevoorschijn komen. Of dat zonnepanelen erover uitgerold kunnen worden. Bij het produceren van ijs (voor kunstijsbanen) ontstaat veel warmte (zoals de achterkant van de koelkast altijd warm is).  Die warmte kan gebruikt worden om het zwemwater van een zwembad te verwarmen. Het is dus slim om een ijsbaan en een zwembad te combineren. Zo is het ook slim om kinderopvang te combineren met sportaccommodaties.

Duurzame kleding en schoeisel
Veel sportkleding is gemaakt in sweatshops onder slechte omstandigheden. Dat geldt ook voor sportschoenen. Een aantal grote merken is momenteel bezig dit te veranderen.  De productie van katoen kan schadelijk zijn (men gebruikt veel bestrijdingsmiddelen en water).

Er bestaat ook biologische katoen en kleding waar geen kinderarbeid aan te pas is gekomen.  Kledingretailer H&M lanceert een sportkledingcollectie als leggings, truien en tops voor fitness, hardlopen en yoga, die gedeeltelijk is gemaakt met duurzame materialen, zoals gerecycled polyester en elastaan. Een nieuwe weeftechniek maakt naadloze kledingstukken, waardoor minder garen- en stofresten overblijven.

Ook het schoeisel kan duurzamer. Puma heeft al schoenen die je op de komposthoop kan gooien. Na 6 weken zijn ze al halfvergaan en na 6 maanden vrijwel helemaal. Op de voedingsstoffen kunnen dan weer nieuwe katoenplanten groeien.

Het schoenenmerk Adidas komt met drie nieuwe variaties op de populaire “UltraBoost” edities. Deze nieuwe schoenen zijn gemaakt van het plastic dat is verzameld uit de oceaan. Per paar sneakers zijn er elf plastic flessen nodig om de schoenen te maken. De hak, veters en andere details zijn gemaakt van overig gerecycled materiaal. Daarnaast krijg je in de Adidas winkel tegenwoordig alleen nog maar papieren tasjes bij je aankoop. Hierdoor bespaarde Adidas het afgelopen jaar 70 miljoen plastic tasjes.

UITERLIJKE VERZORGING

Duurzaamheid wordt ook binnen de branche uiterlijke verzorging steeds belangrijker. Consumenten hechten namelijk steeds meer waarde aan verantwoord ondernemen. Wat doet een bedrijf aan bijvoorbeeld het vermijden van plastic? Doet het bedrijf verder aan recyclen, energiebesparing en waterbesparing? Ook is binnen de schoonheidsspecialisten branche steeds meer aandacht van ‘zero-packing’. Ook is er een stijging in het aantal schoonheidsspecialisten die zich presenteren als ‘groen’ of ‘duurzaam’ (Munnink).

DESTEP INHOUDSOPGAVE