Nieuwe doelgroepen over de vloer

3. Veranderende klant

De klant verandert ook in de schoonheids- en pedicure branche. Niet alleen is de klant beter geïnformeerd door de in toenemende mate beschikbare informatie, ook is men kritischer naar de beautyproducten die hij/zij gebruikt en de oorsprong daarvan. Daarnaast is er meer aandacht voor duurzaamheid en willen klanten vaker weten welke ingrediënten producten bevatten. “Klanten worden steeds mondiger. Die zijn niet anders dan als ze een wasmachine kopen. Er is geen klant hetzelfde, de één wilt verwend worden en de andere zit in een andere fase van zijn leven”- Marga Patijn, FNV Mooi

“De wereld is kleiner geworden. Er is meer vindbaar op internet. Net als bij een huisarts. Mensen gaan meer eigen huisarts spelen. Zoals met die trend met die charcoal maskers. De grootste troep die er is, maar door die YouTubefilmpjes, gaan veel mensen het uitproberen met als gevolg vaak schade aan eigen huid. De schoonheidsspecialist moet hier voor waken”
Floris Kieboom

DE MODERNE MAN

Binnen de schoonheidsbranche en pedicure komen er steeds meer verschillende doelgroepen. Dit is uiteenlopend van mensen met verschillende achtergronden tot jong en oudere klanten maar ook steeds meer mannen die iets willen laten doen aan hun uiterlijk. Tegenwoordig verzorgen steeds meer mannen hun huid en geven ook meer om hun uiterlijk. Heren zijn zichzelf er steeds meer van bewust dat de huid een belangrijke rol speelt in hun totale prestatie. Er goed en verzorgd uitzien is ook voor de moderne man belangrijk. De tijd dat alleen de vrouw haar lichaam verzorgde is nu echt voorbij. Steeds meer mannen kiezen er ook voor om zich te laten behandelen. De mannelijke huid is 20-25 procent dikker en elastischer dan de huid van vrouwen. Heeft ook een hogere PH-waarde, grovere poriën en grotere talgkliertjes. De veroudering van de mannenhuid begint later, maar gaat sneller en heeft daarom een andere manier van verzorging nodig (NHG).

STEEDS MEER SPECIFIEKE BEHANDELINGEN EN PRODUCTEN

Vogue kondigde deze beautytrend in januari 2019 aan namelijk Japanse beauty. Oorspronkelijk kwamen de huidverzorgingsgeheimen uit Japan, maar omdat de economie daar slecht was, nam Korea de productie over. Nu de economie in Japan weer is aangetrokken, maakt Japanse huidverzorging een comeback en zal er mede door digitalisering de komend jaar veel vanuit de Japanse beautyindustrie onder de aandacht komen. 

Naast specifieke huidbehandelingen methodes bestaan er ook specifieke producten zoals de gender neutrale producten. Gender neutrale producten zijn populair. Niet alleen geuren, maar ook haar- en huidverzorging zijn steeds vaker verkrijgbaar in een gender neutrale verpakking. Klanten hebben meer behoefte aan gemak. Zo ontstaan er ook producten die hier gehoor aan geven. Zo zijn er verschillende multi-maskers die als paddenstoelen uit de grond schieten. Zo zijn er verschillende maskers zoals sheet maskers, oogmaskers, lipmaskers en zelfs maskers voor de armen. Naast de meest bekende functies van maskers, zoals hydrateren en anti-aging, richt de markt zich nu ook op modernere problemen zoals stress en de effecten van apparatuur (airconditioning) op de conditie van de huid.

 SCHOONHEIDSIDEAAL

Mensen investeren in hun huid als nooit tevoren en er treden veranderingen op als nooit tevoren.

De anti verouderingsmarkt zit nog steeds erg in de lift (Ingedemunik). We gaan steeds meer de holistische richting in om het beste resultaat te verkrijgen. We vinden nieuwe, betere manieren om gezond ouder te worden. Alles is in lijn met wellness. Studies hebben de relaties van slaap en stress op de huid aangetoond. Cosmetica doet meer dan alleen het verbeteren van de huid, het verhoogt het zelfbeeld, vermindert stress en beïnvloed emoties. Het bewijs dat de wereldwijde wellness economie nog steeds de hardst groeiende en snelst groeiende industrieën van de wereld is toonde Global wellness Economy Monitor. Het toonde een groei van maar liefst 12.8  procent in de afgelopen jaren.

GEZONDE LEEFSTIJL

De consument is momenteel op zoek naar oplossingen en diensten die de stress van een te drukke leefstijl verminderen. De consument beseft steeds vaker dat een gezonde leefstijl zijn uitwerkingen heeft op het uiterlijk. Consumenten nemen tegenwoordig ook minder losse behandelingen maar gaan voor een wat uitgebreidere variant. Verder wordt de consument ook steeds spiritueler, zij het met beide benen stevig op de grond en dus zonder “te zweverig” te worden. Diverse soorten yoga en meditatie krijgen een steeds grotere groep aanhangers. Een holistische benadering is hierbij in elk aspect van de gezondheid terug te vinden, waarbij harmonie tussen het fysieke, mentale, emotionele én spirituele aspect steeds belangrijker wordt. Dit zorgt voor innerlijk welzijn en uiterlijke schoonheid. Daarnaast is er uiteraard ook meer aandacht voor de juiste voeding. ‘Beautyfood’ maar ook preventief én probleemoplossend “Healthfood” zet steeds verder door. Door de inname van de juiste nutriënten kunnen consumenten er van binnen uit (mede) voor zorgen dat ze er stralend uit zien. Op de beautymarkt zijn er, naast crèmes en andere veelbelovende smeersels, steeds meer supplementen die claimen huidproblemen aan te pakken en de huid er jonger en frisser uit te laten zien. Het is nu eenmaal een feit dat ‘voeding’ het beste wordt opgenomen via je maagwand. Crèmes kunnen je huid soepeler maken en je huid er fris uit laten zien, maar deze producten zullen alleen van buitenaf en aan de oppervlakte werken.

“Klanten nemen steeds frequenter behandelingen. Het gaat nu weer naar om de zes weken. Voorheen gingen ze voor een quick facial naar de schoonheidsspecialist. Bij de onderhoudsbeurt puur voor het gezicht. En tegenwoordig gaan ze veel meer voor het hele pakket. Dan gaan ze zes of vier weken lang op behandeling en kopen ze de producten die helpen bij de behandeling. Dat zie je tegenwoordig een stuk meer als de standaard behandeling”
Floris Kieboom

Invloed beroepsonderwijs

Voor schoonheidsprofessionals is het belangrijk hun doelgroep goed te kennen. Nu er meerdere doelgroepen in aanraking komen met de schoonheidsspecialist of de pedicure is het goed voor studenten om te weten wat de verschillende behoefte zijn en kennis te hebben van bijvoorbeeld verschillende huidtypen. Omdat de aandacht ook meer gericht wordt op ‘innerlijke’ schoonheid is kennis over voeding en supplementen geen luxe. De klant wilt namelijk steeds meer weten over de combinatie innerlijk en uiterlijke verzorging.

UITERLIJKE VERZORGING INHOUDSOPGAVE