Meer samenwerking in de keten

Circulaire economie

WAT HOUDT HET IN?

Kansen voor grossiers
De groothandels zijn steeds meer regisseur in de keten, in plaats van ‘middle man’, door de duurzame vraag en aanbod actief te koppelen. De informatievoorziening besteedt steeds meer aandacht aan het aspect ‘duurzaam’. Er is bijvoorbeeld niet alleen maar informatie over prijs en levertijd, maar ook over de milieuvoetafdruk en de productieomstandigheden. Dit draagt bij aan een verantwoorde keuze van de klant. Van commercieel medewerkers en junior accountmanagers verwachten we dan ook dat ze de klant informeren over duurzame alternatieven die op de markt komen. Een van de kansrijke routes voor de groothandel is de circulaire economie. Een economisch model waarin grondstoffen, materialen en producten hun waarde houden, door ze aan het eind van hun levensduur opnieuw in de keten in te zetten. Dit kan door anders te produceren, maar ook door een retourlogistiek op te zetten die grondstoffen terugvoert naar partijen die ze kunnen hergebruiken.

“Alle trends hangen met elkaar samen, maar duurzaamheid is ook een manier om toegevoegde waarde te leveren. Want je ziet dat eindconsumenten duurzaamheid steeds belangrijker vinden. Kleding is een goed voorbeeld, je ziet steeds vaker dat klanten willen weten of de kleding ook duurzaam gemaakt wordt en daar kunnen groothandelaren toegevoegde waarde leveren voor retailers. Door te zorgen dat hun supplychain goed in de gaten gehouden wordt en dat er toezicht wordt gehouden op de locaties waar de kleding gemaakt wordt en de omstandigheden waaronder dat plaatsvindt.”
Jos Voss, Rabobank

Daarnaast moeten groothandelaren zich steeds meer onderscheiden. Duurzaamheid is een goede manier om je te onderscheiden, omdat steeds meer klanten vragen naar duurzame producten of alternatieven. Daarbij nemen zakelijke afnemers duurzaamheid zelfs als randvoorwaarde op in hun aanbestedingen. Uit het GfK-Duurzaamheidsonderzoek (2019) blijkt dat 56 procent van de consumenten duurzaamheid meeneemt in zijn aankoopbeslissing. In 2015 was dit nog 42 procent. Duurzaamheid wordt dus elk jaar belangrijker.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
De aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen met betrekking tot gezondheid, duurzaamheid en milieu neemt toe. Bedrijven die geen rekening houden met milieu en met arbeidsomstandigheden tijdens de productie van goederen lopen het risico op imagoschade. Supermarkten, groothandels, retailers, modemakers én consumenten dragen ‘duurzaamheid’ steeds breder uit.

“Duurzaamheid is een wezenlijk onderdeel van ons businessmodel! Het staat centraal bij de ontwikkeling van nieuwe producten. We proberen ervoor te zorgen dat er geen afvalstromen ontstaan aan het einde van de levensduur, maar dat de componenten hergebruikt kunnen worden en dan het liefst voor eenzelfde soort toepassing, Circulair dus!”
– Jeffrey Jonkman, SKOR

Duurzame klantrelatie opbouwen
De groothandelaar weet als geen ander wat de markt te bieden heeft, ziet nieuwe ontwikkelingen en heeft een goede relatie met leveranciers. Vanuit die rol kan hij klanten adviseren over duurzame en circulaire alternatieven in het assortiment. Een groothandelaar levert niet alleen producten, maar gaat ook steeds meer diensten leveren. Denk daarbij aan de installatie en het onderhoud van apparatuur. Deze vorm van ontzorgen geeft producten niet alleen een langere levensduur, maar helpt ook om een ‘duurzame’ klantrelatie op te bouwen.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER VANUIT DE PRAKTIJK?

Wiltec is een mooi voorbeeld van een groothandel die zijn rol pakt in de circulaire economie. Samen met onder andere Havep en Tricorp Workwear heeft Wiltec The Dutch Circular Workwear Association opgericht. Deze spelers op de beroepskledingmarkt hebben als doel om de verkoop van duurzame beroepskleding te stimuleren. Zo creëren zij voldoende volume om beroepskleding te recyclen. Ze maken tot acht keer toe nieuwe kleding van gerecyclede kleding. Daarna gebruiken ze het materiaal voor bijvoorbeeld picknicktafels.

Wiltec voert daarnaast het duurzaamheidsaspect ook door in andere processen. Voor het verzenden van pakketten heeft Wiltec onlangs nieuwe verzendzakken in gebruik genomen. Die zijn gemaakt van gerecycled materiaal en voorzien van een keurmerk. Pakketten in een zak verzenden heeft als meerwaarde dat je minder lucht verplaatst. In een verzenddoos met standaardafmetingen is dat wél het geval als de doos niet helemaal gevuld is. Compactere pakketten nemen ook minder ruimte in bij het transport. Dat draagt dan weer bij aan het verminderen van de CO2-uitstoot.

WAT IS DE IMPACT OP HET WERKVELD?

Duurzaamheid, circulaire economie en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn tot op heden keuzes die een organisatie maakt samen met andere aspecten van het verdienmodel. Als een organisatie een duurzamere koers gaat varen, betekent dit een omslag voor iedereen in het bedrijf. Een eerste stap om duurzaamheid onder de aandacht te brengen bij werknemers is het creëren van bewustzijn over duurzaamheid en de circulaire economie. Specifieke productkennis over herkomst etc., maar ook de reis in de gehele keten kan een positieve bijdrage leveren aan de binding van klanten. En een out-of-the-box-houding en bewustwording over verschillende milieuvriendelijke alternatieven kunnen helpen bij het ontdekken van de eigen taak op het gebied van duurzaamheid. Het zou helpen als ‘duurzaamheid’ en ‘circulaire economie’ in het onderwijs onderwerpen zouden zijn bij theorieopdrachten en stageopdrachten. Zo krijgt de student een beter beeld en gaat het onderwerp duurzaamheid meer bij ze leven.

INHOUDSOPGAVE COMMERCIE, GROOTHANDEL EN INTERNATIONALE HANDEL