Participatie-economie

Participatie-economie

Wat houdt de megatrend participatie-economie in?
De zogenoemde flexibele schil van bedrijven neemt in omvang toe. Dit zorgt voor meer individualistische vakkennis, waardoor samenwerken met andere specialisten belangrijker is. Deze gelegenheidssamenwerking heeft een tijdelijke insteek en wordt flexibel ingevuld aan de hand van het betreffende project. Contracten zijn minder vast en gestructureerd, maar de kwaliteit is gewaarborgd en de processen zijn efficiƫnter. De nu nog traditionele regelingen in bedrijven en sectoren beginnen te verdwijnen. De platformeconomie ondersteunt deze beweging. Mensen hechten minder waarde aan bezit, maar willen wel zelfvoorzienend zijn (of samen met anderen). De opkomst van de platform- of deeleconomie hangt sterk samen met de nieuwe technologische mogelijkheden. Denk aan het groeiende belang van internet, social media en gps. Dankzij het internet kan iedereen gemakkelijk met mensen in zijn omgeving communiceren. De macrotrends voor retail zijn: de deeleconomie, de platformeconomie en revieweconomie.

Deel- en platformeconomie

Lees verder

INHOUDSOPGAVE RETAIL