Samenvatting Commercie, groothandel en internationale handel

Samenvatting Commercie, groothandel en internationale handel

Smartification

Client-commerce

Dankzij client-commerce hebben producenten en leveranciers toegang tot lokale markten en zelfs tot de consument. Ze kunnen hierdoor vaker direct aan de eindklant leveren (‘direct to consumer’), met gevolgen voor de grossier. Er zijn tegenwoordig veel alternatieve koopmogelijkheden voor de consument buiten de fysieke winkel. De consument kiest dan ook voor een combinatie van online- en offlineaankopen. De COVID-19-crisis heeft voor een enorme toename van e-commerce gezorgd. Klanten gaan voor een connectie met een bepaald merk op zoek naar nieuwe kanalen, apps en platformen. Om een connectie en conversatie met de klanten te blijven houden, zal een vestigingsmanager groothandel moeten weten via welke kanalen de klant binnenkomt. Sterker nog: hij zal zich moeten heroriënteren op verdienmodellen, en de marketing- en verkoopstrategieën, omdat klanten op veel verschillende, kleinere onlineplatformen, apps en community’s aanwezig zijn, zowel in de b2c- als in de b2b-sfeer.

Smart data & kunstmatige intelligentie

Smart data zorgt er voor dat de marktvraag beter voorspeld kan worden. Ook kan het ingezet worden om inzicht te krijgen in bedrijfsprocessen en verkoopcijfers. Deze trend geldt voor zowel de groothandelsbranche als de uitzendbranche. De uitzendbranche gebruikt big data steeds vaker in de matching van kandidaten en werkgevers. Met behulp van intelligente gegevensanalyse en zelflerende algoritmes is smart hr-software in staat om verbanden te leggen tussen gegevens, ze te vergelijken en er conclusies uit te trekken voor de werving van personeel. Recruitment wordt daardoor effectiever en het werk van intercedenten efficiënter. De klantenservice gebruikt smart data om een compleet beeld van klanten te creëren. Dit beeld kun je vervolgens makkelijk opvragen als een klant contact opneemt met een vraag of een probleem.

Digital services

Digital services hebben alles te maken met technologische ontwikkelingen die de klantreis makkelijker en leuker moet maken. Denk aan blockchain, digital showrooms en virtual en augumented reality. Technologische ontwikkelingen zijn steeds belangrijker in de groothandelsbranche. Enerzijds om het businessmodel te optimaliseren en anderzijds om meerwaarde te creëren in de keten.

Co-botisering

Humanoid robots

De humanoid robot is een robot die het dichtst bij de mens komt. Er zijn al toepassingen als model, leraar of robotbaby. Sommige humanoids benaderen het uiterlijk van een mens zeer sterk en discussies of een humanoid een staatsburger kan worden, zijn volop aan de gang. Binnen de wereld van commercie komen humanoid robots vooral voor als social chatbots. Wat de robot ‘sociaal’ maakt, is de toevoeging van kunstmatige intelligentie. De uitzendbranche maakt er tegenwoordig ook gebruik van, net als de klantenservicewereld, voor het eerste contact met klanten. KI-aangedreven chatbots verbeteren zowel de ervaring van klanten als de productiviteit van de medewerkers.

Duurzame wereld

Maatschappelijke verantwoord ondernemen

De aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen met betrekking tot gezondheid, duurzaamheid en milieu neemt toe. Bedrijven die geen rekening houden met milieu en arbeidsomstandigheden tijdens de productie van goederen lopen het risico op imagoschade. Supermarkten, groothandels, retailers, modemakers én consumenten dragen ‘duurzaamheid’ steeds breder uit.

Circulaire economie

De groothandels zijn steeds meer regisseur in de keten, in plaats van ‘middle man’, door de vraag en aanbod actief te koppelen. De informatievoorziening besteedt steeds meer aandacht aan ‘duurzaam’. Er is bijvoorbeeld niet alleen informatie over prijs en levertijd, maar ook over de milieuvoetafdruk en de productieomstandigheden. Dit draagt bij aan een verantwoorde keuze van de klant. Van commercieel medewerkers en junior accountmanagers verwachten we dan ook dat ze de klant informeren over duurzame alternatieven die op de markt komen. Daarnaast moeten groothandelaren zich steeds meer onderscheiden. Duurzaamheid is een goede manier om je te onderscheiden, omdat steeds meer klanten vragen naar duurzame producten of alternatieven.

Conscious consuming

Wanneer consumenten in hun koopgedrag bewust rekening houden met milieu-, ethische of politieke overwegingen, dan is dat maatschappelijk bewust consumeren. Maatschappelijk bewuste consumenten, in de literatuur ook wel burger-consumenten genoemd, kunnen zich bezighouden met het boycotten en buycotten (het bewust niet of wel kopen) van producten en diensten. Of ze kunnen door leefstijlaanpassingen uiting geven aan ecologische waarden (bijvoorbeeld vegetariër, consuminderaar of deelconsument worden). Zo is er binnen de food steeds meer aandacht voor een gezonde leefstijl en gemak. In de non-foodbranche willen consumenten weten waar producten van gemaakt zijn en hoe duurzaam hun potentiële aanschaf is. Dat klanten bewuster consumeren ligt deels aan meer bewustwording rondom alle facetten van duurzaamheid. De vragen van consumenten kunnen lastiger en specifieker zijn, waardoor – voor de werknemer op de werkvloer – specifieke product- en ketenkennis is vereist. De trend heeft ook te maken met humanisering, dat verder in het rapport beschreven wordt.

Participatie-economie

Deel- en platformeconomie

De platformeconomie is voortgekomen uit de digitalisering van de economie. Hoewel het gemakkelijk is om aan te nemen dat het tijdperk van onlinewinkels strikt gericht is op de b2c-markt, winnen b2b-bedrijven ook aan kracht. Wereldwijd aangevoerd door grote spelers zoals Apple, Amazon, Facebook, Google, Microsoft, Alibaba en Tencent. Samen goed voor een marktwaarde van vijfduizend miljard dollar. Er zullen steeds meer b2b-platformen in niches ontstaan. Bijvoorbeeld platformen die zich richten op het verkopen van schoonmaakmiddelen aan schoonmaakbedrijven. Je kunt direct inkopen bij het platform van de groothandel. Mede door dit soort initiatieven merk je dat er ruimte is voor nieuwe spelers en we aan het begin staan van een nieuwe fase in de platformeconomie. De platformeconomie biedt de groothandel mooie kansen. Enerzijds om nieuwe technologieën te implementeren, anderzijds om meerwaarde te creëren in de keten. Voor klanten brengt een platform meer gemak en efficiëntie in het vinden van hun aankoop.

Humanisering

Hedonisme en personalisering

Personalisatie is cruciaal, ook binnen b2b. Kopers moeten het idee hebben dat ze niet met een machine zakendoen wanneer ze bestellen via de webshop. Tegenwoordig is personalisatie meer dan alleen ‘welkom terug’ zeggen tegen een terugkerende klant of hun producten aanbevelen op basis van hun eerdere aankopen. Bedrijven moeten zich vooral richten op het creëren van een ervaring die de klant motiveert om te kopen en/of  later terug te komen. Om goed in te spelen op deze trend zijn servicegerichte vaardigheden onmisbaar. De verwachting is dat verkopers (ook) steeds meer de functie van productexpert gaan vervullen. Daarbij creëren ze de juiste omgeving voor klantbeleving, om meerwaarde te bieden en de gunfactor te verhogen. Dit betekent op het gebied van verkoop dat men in de huid kan kruipen van de consument en de juiste vragen weet te stellen.

Marktontschotting

Branchetransformatie

De rollen waren altijd strikt verdeeld. Retail bedient de consument, fabrikanten en groothandels bedienen de retail. Hierin voltrekt zich een transformatie. Fabrikanten en groothandels schuiven langzaam naar de consumentenmarkt. Digitalisering en e-commerce doen grenzen vervagen. Er zijn steeds meer voorbeelden van groothandelsbedrijven die hun assortiment of een deel daarvan ontsluiten voor de b2c-markt. Dankzij een online bestelmodule kan een groothandel direct leveren aan consumenten (b2c) of eindklanten (b2b). Daarnaast versterken groothandels hun positie door schaalvergroting, door het eigen assortiment te verbreden of diensten toe te voegen aan producten.