Samenvatting Mode, interieur, tapijt en textiel

Samenvatting Mode, interieur, tapijt en textiel

Smartification

Smart data & kunstmatige intelligentie

Smart data en  kunstmatige intelligentie zorgen voor een nieuwe generatie mode. Ingenieurs zijn bezig sensoren, elektronica en andere draagbare componenten te integreren in textiel. Daardoor ontstaat een nieuwe generatie wearables; slimme kleding. Deze gadgets kunnen met andere apparaten communiceren en monitoren onder andere de hartslag, bloeddruk, slaappatronen en het aantal stappen. Het gebruik van deze kleding heeft grote gezondheidsvoordelen, zoals monitoring of houding correctie. Slimme kleding ontstaat door complexe systemen van microprocessoren, motoren, sensoren, zonnepanelen, (o)leds of interactieve interfaces te integreren in stof of textiel. Dit beïnvloedt de manier waarop men kleding ontwerpt en maakt. Afhankelijk van het soort technologie moet je bedenken hoe je het best een kledingstuk kunt maken en hoe je bijvoorbeeld dunne zonnecellen in kleding kunt stikken.

Digital reality

Vertegenwoordigers uit de mode-industrie hebben allen één gezamenlijk probleem: de tijd tussen productie en levering aan winkels is te lang. Wie echt wil reageren op de vraag van de consument moet sneller handelen dan voorheen. Omdat kledingproductie is verplaatst naar verre landen en enorm complex is, is het nauwelijks mogelijk om de reactietijd te verkorten. Bovendien verloopt de communicatie tussen ontwerpers en fabrikanten in het Verre Oosten niet zonder problemen. Een oplossing is het digitaal ontwerpen van kleding. Ontwerpers als Amber Jae Slooten en het collectief PMS werken bijvoorbeeld al volledig virtueel, en zijn overtuigd van een digitale revolutie in de mode.

Co-botisering

Industrial robots

Industrial robots zijn in aantocht in de mode-, textiel- en tapijtindustrie. Met deze robots kun je een deel van het werk automatiseren en er ook voor zorgen dat een deel van de productie weer in eigen land plaatsvindt. Dit tackelt een aantal problemen: de automatisering zorgt voor snellere doorlooptijden, nearshoring zorgt voor minder impact op het milieu door minder transport en op den duur kan het zelfs zorgen voor kostenreductie. Nieuwe productietechnologieën en materialen maken het steeds meer mogelijk kleding in Nederland te produceren. Het effect van automatisering in de mode-, tapijt- en textielindustrie is daarentegen onmiskenbaar. Omdat technologie de efficiëntie van de supplychain kan verbeteren, doorlooptijden kan verminderen en de vraag kan voorspellen – waarop je het aanbod kunt aanpassen –, is het een essentieel onderdeel van de industrie van morgen. Verder transformeert de rol van de consument door robotisering van eindgebruiker naar co-vormgever. Experts denken dat het (mede)ontwerpen van producten als brillen, horloges, meubels en kleding – onder andere door de invloed van 3D-printing – steeds normaler wordt.

Duurzame wereld

Circulaire economie

Dat kledingindustrie behoort tot één van de vervuilendste branches ter wereld. Met name jongere generaties merken dit op. Zij verwachten van merken dat ze transparant zijn en op een verantwoorde manier produceren. Milieubewuste millennials en de generatie Z (jongeren geboren tussen 1996 en 2010) jagen de opmars van tweedehandskleding aan. Duurzaamheid is een brede trend, die verdergaat dan de MITT-industrieën. Het bewustzijn rond het onderwerp groeit. Hoe ziet de circulaire economie er binnen MITT uit? Het maakproces verandert enorm; zo moet je weten welke producten van vandaag de grondstof van morgen zijn. Makkelijker gezegd: mode-items zo duurzaam mogelijk ontwikkelen, met de beste materialen, zodat ze zo lang mogelijk meegaan en je ze uiteindelijk zo goed mogelijk kunt hergebruiken.

Hiervoor is innovatie van materialen, techniek en productieprocessen nodig, maar ook een out-of-the-box-mentaliteit. Je moet buiten de gebruikelijke lijnen denken.

Conscious consuming

De consument is eindgebruiker van de kleding die de mode-industrie als eindproduct levert. Die consument is steeds meer bezig met zijn of haar impact op het milieu en het eigen consumptiegedrag. Hoewel dit een goed teken is, heerst aan de andere kant nog de opvatting dat duurzame mode per definitie duur is. Duurzamer leven gaat niet over één nacht ijs. Het is een proces dat zich stap voor stap vormt naar wat voor bepaalde consumentengroepen het beste werkt. Voor consumenten zal het in eerste instantie gaan over het openstaan voor duurzamere alternatieven. Zo maakt Zeeman – een van de grootste budgetketens van ons land – grote stappen op het gebied van duurzaamheid. En HEMA heeft alle katoen vervangen door duurzaam katoen. Tweedehands kopen is een van de meest betaalbare en duurzame uitgaven die men kan doen. De komst van steeds meer tweedehandsplatformen in alle segmenten maakt het de consument steeds makkelijker om ook de tweedehandsmarkt te verkennen.

Participatie-economie

Deel- en platformeconomie

Bezit wordt minder belangrijk. Dit samen zorgt ervoor dat mensen op zoek gaan naar alternatieve vormen van consumptie. Dat resulteert in meer met elkaar delen en meer tweedehandsproducten aanschaffen (bijvoorbeeld via Marktplaats, kledingbibliotheken en kringloopwinkels). Ook de deelplatforms nemen in aantal toe. Delen is het nieuwe hebben. Leasen is het nieuwe kopen. Toegang is het nieuwe bezit. Van betalen voor bezit, naar betalen voor gebruik en prestatie. Winkels komen met nieuwe businessmodellen om een plek te veroveren in een wereld waarin platforms steeds meer domineren, de zogeheten platformeconomie. In deze digitale netwerkorganisaties staat de consument centraal. Spelers in de platformeconomie bedenken manieren om klanten en aanbieders bij elkaar te brengen of om diensten aan te bieden. Als mensen niet meer in winkels kopen, is het voor retailers een uitdaging om vindbaar te zijn. Platformtoetreders zoals Picnic, Alibaba, Uber, Etsy en Airbnb baseren hun businessmodel op platformstrategieën die leveranciers met hun klanten verbinden. De deel- en de platformeconomie hebben invloed op zowel retailers als consumenten. De meningen zijn verdeeld over de kansen en uitdagingen die de platformeconomie de retail biedt. Sommigen denken dat deze platforms het einde inluiden voor veel retailers en merken. Anderen zien juist enorme kansen door de reikwijdte en innovatiekracht van de platforms. Wat zeker is, is dat de ontwikkeling van deze platforms vraagt om een andere positionering van retailers en merken.

Humanisering

Personalisering

Een ontwikkeling die verweven is met duurzaamheid is personalisatie. De meest genoemde strategie gaat over het personaliseren van kledingstukken. Dit betekent dat consumenten invloed hebben op een item voordat het geproduceerd is. Oftewel: zelfgemaakte kledingstukken of producten die je aanpast aan de wensen van klanten, zoals SuitSupply en SheSuit dat doen. Het idee hierachter is dat consumenten een op maat gemaakt item zo waarderen dat ze minder andere kledingstukken kopen en ook langer doen met het speciaal voor hen gemaakte stuk. Het produceren op maat – dit kan een eigen toevoeging van de consument zijn of (bedrijfs)kleding geheel op maat – kan er ook voor zorgen dat men minder producten terugstuurt of -brengt. Het personaliseren van een kledingstuk biedt de klant meer keuzevrijheid en een verbeterde pasvorm. Voor wie werkt in de MITT-branche geldt dat zij vaker klantgericht moeten denken en handelen. Dit betekent dat ze moeten nadenken over het creëren van meer op de consumentendoelgroep afgestemde producten. Hiervoor kunnen ze informatie gebruiken die wat vertelt over de consumentengroep. Daarbij is het cruciaal dat ze de informatie op een juiste manier vertalen. Ook is het belangrijk dat men zich bewust is van de maatschappelijke ontwikkelingen die momenteel spelen en weet welke onderwerpen met betrekking tot duurzaamheid belangrijk zijn.