Nieuwe generatie mode

Smart data & kunstmatige intelligentie

WAT HOUDT HET IN?

Digitalisering is in een stroomversnelling beland door de pandemie. Organisaties adopteren diverse digitale technieken sneller om het verdienmodel aan te passen en mee te bewegen met de huidige situatie. Nu steeds meer bedrijven (ook) online opereren, hebben zij meer data beschikbaar over hun klanten. Bedrijven monitoren onlinegedrag op verschillende manieren. Denk aan de onlineaankopen, de digitale wenslijsten en de likes die klanten geven op social media. Dit zijn allemaal datapunten die bedrijven gebruiken om klanten te analyseren en vervolgens gepersonaliseerde diensten te kunnen leveren. Maar ook methoden voor het verzamelen van data ontwikkelen zich constant. Zo is er een stijging in het gebruik van draagbare apparaten, zoals smartwatches en activiteitstrackers. Deze gadgets kunnen met andere apparaten communiceren en monitoren onder andere de hartslag, bloeddruk, slaappatronen en het aantal stappen.

Deze ontwikkeling gaat nu een stap verder. Ingenieurs zijn bijvoorbeeld al bezig sensoren, elektronica en andere draagbare componenten te integreren in textiel. Daardoor ontstaat een nieuwe generatie wearables: slimme kleding.

Alhoewel deze ontwikkeling nog groeiende is, is het er een om in de gaten te houden. Zeker nu sensoren heel klein zijn – soms zelfs nagenoeg onzichtbaar –, kun je ze gemakkelijk in een kledingstuk verwerken. Een RFID-tracker in de zoom genaaid, bijvoorbeeld, of een sensor die verbonden is met de telefoon van de gebruiker in een stukje stof. Een hartslagmonitor in een rits of een stappenteller in de voering. Wellicht kan deze slimme kleding op den duur ook advies geven over hoe men zich moet kleden doordat die verbonden is met een smartphone en dus ook met het internet. Denk dan aan advies op basis van het moment van de dag, de buitentemperatuur en de activiteiten die gepland staan.

Het gaat dus om gemak, comfort, stijl. Maar absoluut ook om veiligheid. Sportkleding die de hartslag en de temperatuur in de gaten houdt, draagt dit uit. Net zoals een romper voor baby’s die de temperatuur en de ademhaling in de gaten houdt en het slaappatroon zorgvuldig registreert. Of een kledingstuk dat luchtvervuiling en andere gevaarlijke stoffen kan signaleren en direct een signaal afgeeft om het gebied te verlaten.

En nee, deze voorbeelden zijn absoluut geen toekomstmuziek. Het merendeel ervan is allang binnen handbereik en past men – in meer of mindere mate – al commercieel toe. Soms is het even zoeken naar de start-up die de wat obscuurdere toepassingen tracht te populariseren. Al kan het soms ook zo makkelijk zijn als de eerste de beste Nike-shop of Primark binnenlopen.

Voordelen van slimme kleding
Ten eerste heeft slimme kleding gezondheidsvoordelen. Zo kun je de gezondheid beter bijhouden dankzij sensoren in de kleding. Denk aan het gebruik van slimme kleding door sporters of patiënten. Of het nu een ‘algemeen’ gezondheidsbeeld betreft of focust op een unieke aandoening – denk aan kleding die de houding corrigeert, epileptische aanvallen kan signaleren, of hartritmes kan bewaken –, je kunt het allemaal realtime doorsturen naar een dokter of ziekenhuis als dit nodig is.

Daarnaast kun je het uitbreiden naar het waarborgen van de veiligheid van mensen werkzaam in gevaarlijke beroepen. Denk aan brandweermannen, politieagenten, militairen en mensen in de chemische industrie. Hun kleding kan zowel de toestand van de drager registreren als eventuele externe gevaren voor hun gezondheid.

Verder ontstaan er door slimme kleding ook verkoopvoordelen. Niet alleen kan een drager makkelijker digitaal bestellen. Tegelijkertijd kun je sneller aanpassingen verrichten als een kledingstuk net niet goed is. Een concreet voorbeeld hiervan is het project van Tommy Hilfiger, met de Tommy Jeans Xplore-lijn, bestaande uit hoody’s, shirts, jassen, spijkerbroeken, petjes en tassen. In elk van deze items zit een chip die registreert hoe vaak en waar men het product gebruikt.

Een ander interessant aspect waar men op den duur aan kan denken, is het gemak van afrekenen. Stel dat je zo een winkel in kunt lopen, de kleding aan kunt trekken die je wilt, om vervolgens het artikel te betalen, zonder dat er labels, prijskaartjes en beveiligingsknopen aan zitten. Je hoeft alleen de winkel uit te lopen terwijl er automatisch online registratie plaatsvindt en het bedrag automatisch wordt afgeschreven.

Kortom, er is veel spannends gaande met de toepassing van allerhande sensoren en slimme toepassingen in kleding. Mode gaat immers niet alleen om stijl. Het gaat minstens net zo vaak om functionaliteit. En laten al deze slimme digitale toepassingen dat nu perfect combineren.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?

Google en Levi Strauss & Co werken samen aan een hightechspijkerjack. Wat is dan het hightechaspect aan dit jack? De linkermouw is ‘slim’ doordat er een kleine module in zit die via bluetooth verbinding maakt met je telefoon en die je zo kunt opladen via een micro-USB. Dankzij de Project Jacquard-technologie van de techgigant kun je via dit jack met handgebaren – zoals swipen over of tikken op de slimme ‘manchetknoop’ – toegang krijgen tot diverse bedieningsopties. Het maken van selfies en groepsfoto’s bijvoorbeeld, is nog eenvoudiger, omdat je dat met één gebaar kunt doen. Bovendien kun je een specifiek gebaar toewijzen aan een opdracht voor de Google Assistent. Met een swipe kun je de assistent bijvoorbeeld om weers- of verkeersgegevens of het nieuws vragen. Bovendien trilt en geeft de manchetknoop licht bij inkomende oproepen en sms-berichten en kun je oproepen met een swipe beantwoorden. Via de slimme manchetknoop kun je ook muzieknummers op Spotify afspelen, skippen of herhalen. Het hightechdenimjack moet deel uitmaken van Levi’s Commuter-lijn. Klinkt dit te futuristisch? Bekijk dan onderstaande film:

Ook het in Montreal gevestigde healthtechbedrijf Hexoskin is actief in de slimmekledingindustrie. Het bedrijf heeft een hightechshirt ontwikkeld dat hartslag, ademhaling, aantal stappen, piekversnelling, slaap en verschillende andere datapunten monitort. In het shirt zijn sensoren verwerkt die via het aangesloten Hexoskin-smartapparaat data verzamelen en die naar een met het shirt verbonden smartphone, tablet, gps-sporthorloge of fietscomputer sturen. De servers van het bedrijf slaan de gegevens op, van waar ze op afstand toegankelijk zijn voor klanten. Hardloopapps zoals Strava en Runkeeper kunnen ook gebruikmaken van Hexoskin-sensoren om je hartslag en verschillende andere gegevenspunten weer te geven. Externe ontwikkelaars kunnen toegang krijgen tot alle gegevens van Hexoskin voor het ontwikkelen van cloudgebaseerde gezondheids- en onderzoektoepassingen.

WAT IS DE IMPACT OP HET WERKVELD?

‘Slimme’ kleding ontstaat door complexe systemen van microprocessoren, motoren, sensoren, zonnepanelen, (o)leds of interactieve interfaces te integreren in stof of textiel. Dit beïnvloedt de manier waarop men kleding ontwerpt en maakt. Afhankelijk van het soort technologie moet je bedenken hoe je het best een kledingstuk kunt maken en hoe je bijvoorbeeld dunne zonnecellen in kleding kunt stikken. Hier horen de competenties creativiteit en out-of-the-box-denken bij. Verstand van technologie is onmisbaar bij het ontwerpen van slimme kleding. 

INHOUDSOPGAVE MODE, INTERIEUR, TAPIJT EN TEXTIEL