Meer ruimte voor innovatie

Industrial robots

WAT HOUDT HET IN?

Industrial robots zijn in aantocht in de mode-, textiel- en tapijtindustrie. Met deze robots kun je een deel van het werk automatiseren en er ook voor zorgen dat een deel van de productie weer in eigen land plaatsvindt. Dit tackelt een aantal problemen: de automatisering zorgt voor snellere doorlooptijden, nearshoring zorgt voor minder impact op het milieu door minder transport en op den duur kan het zelfs zorgen voor kostenreductie. Nieuwe productietechnologieën en materialen maken het steeds beter mogelijk kleding in Nederland te produceren. Ook de groeiende behoefte aan snelle levering bevordert de trend, net als het groeiende bewustzijn op het gebied van duurzaamheid. De modelabels in het hogere segment tonen al interesse om de productie dichter bij huis te halen. Maar er is ook veel belangstelling bij producenten van dekbedden en ander huishoudelijk textiel.

Toch heeft het ook veel ethische aspecten, die ervoor zorgen dat de overstap naar deze vorm van automatisering langzaam verloopt. Zo staan er miljoenen banen op het spel in de productielanden. In deze film wordt dit dilemma haarfijn uitgelegd. Naast werkgelegenheid zijn er nog andere haken en ogen die het moeilijk maken om bepaalde kledingstukken te laten maken door robots. Bekijk hiervoor deze film. Tot slot hoort passie en liefde van vakmanschap bij het maken van mode wat moeilijk te vervangen is door een robot.

Het effect van automatisering in de mode-, tapijt- en textielindustrie is daarentegen onmiskenbaar. Omdat technologie de efficiëntie van de supplychain kan verbeteren, doorlooptijden kan verminderen en de vraag kan voorspellen – waarop je het aanbod kunt aanpassen –, is het een essentieel onderdeel van de industrie van morgen.

Verder transformeert de rol van de consument door robotisering van eindgebruiker naar co-vormgever. Experts denken dat het (mede)ontwerpen van producten als brillen, horloges, meubels en kleding – onder andere door de invloed van 3D-printing – steeds normaler wordt.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?

SewBot kan zelfstandig T-shirts, schoenen en eenvoudige tassen in elkaar zetten. Dat gaat volgens het bedrijf SoftWear Automation Inc. in een hoog tempo: in 8 uur tijd maakt SewBot 1142 T-shirts, terwijl een conventionele productielijn met 10 mensen er 669 maakt. Volgens de producenten is er maar 1 werknemer nodig om toezicht te houden op 6 naairobots. Tot nu toe is alleen een Chinese kledingproducent bekend die de naairobot daadwerkelijk gebruikt. Tianyuan Garments Company zegt met SewBot items te maken voor Armani en Adidas.

Co-botisering van de kledingproductie is er in allerlei verschillende vormen. Zo experimenteert het Japanse bedrijf Li & Fung, dat de productieketen voor een groep westerse bedrijven beheert, met het testen van producten voordat de daadwerkelijke productie plaatsvindt. Het bedrijf gebruikt daarvoor virtuele 3D-datacomputers.

Een ander voorbeeld komt van het Amerikaanse jeansmerk Levi Strauss & Co. Dit merk gebruikt een lasertechnologie voor het afwerken van de jeans. Waar een medewerker de jeans voorheen met chemicaliën, schuurpapier en de handen behandelde, gebeurt dit nu met een machine. Handmatig duurde dit twintig tot dertig minuten per broek, geautomatiseerd negentig seconden.

WAT VOOR IMPACT HEEFT HET OP HET WERKVELD?

Experts stellen dat automatisering niet per se leidt tot een afname van het aantal banen. Er ontstaan door deze ontwikkeling ook nieuwe banen. Daarnaast kunnen robots ervoor zorgen dat het werk veiliger en gezonder is, doordat ze bepaalde onderdelen van het proces overnemen. Verder stellen experts dat het nu al belangrijk is om werknemers en toekomstige werknemers mee te nemen in het ‘nieuwe’ proces van kleding maken. De kans dat je straks met een robot samenwerkt is steeds groter. Samenwerking is het sleutelwoord, waarbij organisaties kijken naar de mogelijkheden in de ontwikkeling van werknemers en een leven lang ontwikkelen. 

INHOUDSOPGAVE MODE, INTERIEUR, TAPIJT EN TEXTIEL