Een minder grote ‘footprint’

Conscious consuming

WAT HOUDT CONSCIOUS CONSUMING IN?

Wanneer consumenten in hun koopgedrag bewust rekening houden met milieu-, ethische of politieke overwegingen, behoort dat tot maatschappelijk bewust consumeren (SCP, 2016).

Maatschappelijk bewuste consumenten, in de literatuur ook wel burger-consumenten genoemd, kunnen zich bezighouden met het boycotten en buycotten (het bewust niet of wel kopen) van producten en diensten. Of ze kunnen door leefstijlaanpassingen in hun privéwereld uiting geven aan ecologische waarden (bijvoorbeeld als vegetariër, consuminderaar of deelconsument). Zo is er in food steeds meer aandacht voor een gezonde leefstijl en gemak. In de non-foodbranche willen consumenten zoals eerder vermeld weten waar producten van gemaakt zijn en hoe duurzaam hun potentiële aanschaf is.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER VANUIT DE PRAKTIJK?

Het gloednieuwe winkelconcept van Timberland in Londen is een prachtig voorbeeld van ‘Go Green-retail’. Naast de campagne ‘Nature Needs Heroes’ met de toezegging van Timberland om vóór 2025 50 miljoen bomen te planten over de gehele wereld, bestaat dit concept uit duurzame verhalen en materialen. In de winkels zijn materiaaltafels te vinden met inspirerende en informatieve verhalen, lederlichting en biophilic design om het bewustzijn (lees sensory profile) van de bezoeker te activeren. De winkel is voorzien van heel wat levend groen met planten in grote potten die tevens als zitelement dienen. Er is een groene wand met mos en bamboe. Presentatietools als mannequins, torso’s, hoofden en handen zijn gemaakt van ecologisch vriendelijk bio-resin, in combinatie met gerecyclede materialen.

De mogelijkheid om een Timberland-schoen volledig te personaliseren, is er ook. Kortom, als ondernemer, maar ook als verkoper moet het aspect ‘duurzaam’ steeds vaker terugkomen in het ‘verkoopverhaal’, het product en de winkel.

Een ander voorbeeld zijn de maaltijdpakketten met voorgesneden, verse groente die in sneltreinvaart de supermarktschappen veroveren. Maar liefst een op de drie Nederlandse huishoudens koopt maaltijdpakketten die bij bijna iedere supermarkt in de schappen liggen (GfK, 2018).

Consumenten zijn bereid om te betalen voor het gemak van het bezorgen van maaltijdpakketten en gesneden groenten.Een derde voorbeeld is een versekruidenautomaat in supermarkten. Studenten van Wageningen University and Research houden volgend jaar een test met een kruidenautomatiek in supermarkten. Kweken, oogsten en verkopen van verse kruiden gebeurt allemaal in de winkel. Het gaat om een 2 meter hoge automaat die keuze biedt uit vijfhonderd kruiden. Met een paar drukken op de knop rolt verse tijm, komijn of basilicum uit de machine.

WAT IS DE IMPACT VAN CIRCULAIRE ECONOMIE OP HET WERKVELD?

Service op maat en een meer adviserende rol
Het fenomeen dat klanten bewuster consumeren ligt deels aan meer bewustwording rondom alle facetten van duurzaamheid. Ook heeft het te maken met de trend ‘humanisering’, die later in dit rapport terugkomt. De impact van deze ontwikkeling op het werkveld is dat de werknemers klanten op een goede manier kunnen informeren en adviseren. De vragen van consumenten kunnen lastiger en specifieker zijn, waardoor specifieke product- en ketenkennis vereist is.

Willemijn Gwanmesia, evofenedex

We moeten een soort gevoel meegeven dat medewerkers voelsprieten ontwikkelen die weten wat er speelt, waar je welke informatie vandaan kunt halen, weet waar je moet zoeken etc. Een stuk algemene ontwikkeling eigenlijk. Weten wat er speelt in de wereld. Dat is denk ik echt een belangrijke vaardigheid op het mbo. Ja, juist omdat het een vrij brede functie is. Voor de AMIH is het ook cruciaal om op de hoogte te zijn van wat er internationaal gezien speelt. Dat kun je niet op Facebook en Insta doen. Het is vaak een hele andere manier van kijken naar de wereld.

INHOUDSOPGAVE COMMERCIE, GROOTHANDEL EN INTERNATIONALE HANDEL