Een beter en groter bereik van klanten

Deel- en platformeconomie

WAT HOUDT HET IN?

De platformeconomie is voortgekomen uit de digitalisering van de economie. Hoewel het gemakkelijk is om aan te nemen dat het tijdperk van onlinewinkels strikt gericht is op de b2c-markt, winnen b2b-bedrijven ook aan kracht. Wereldwijd aangevoerd door grote spelers zoals Apple, Amazon, Facebook, Google, Microsoft, Alibaba en Tencent. Samen goed voor een marktwaarde van vijfduizend miljard dollar (SER).

Vergeleken bij deze reuzen zijn de bekendste Nederlandse platforms zoals Booking.com, bol.com en Thuisbezorgd.nl kleine spelers. Maar ook in Nederland is de platformeconomie aan een opmars bezig. In een tijd waarin grote e-commerceplatformen als Amazon, Alibaba en bol.com met een enorm uitgebreid assortiment de platformeconomie laten groeien en domineren, lijkt het lastig om met een relevant nieuw platform te komen. Maar voor groothandels die een goed idee hebben en die disruptief zijn, is er nog veel ruimte binnen subdomeinen en niches om met een nieuw initiatief te komen waarmee ze zelf kunnen uitgroeien tot een leidend platform. 

De klant van tegenwoordig wil producten en onderdelen binnen een mum van tijd kunnen bestellen. Volgens een onderzoek van Hammerson zegt bijna 70 procent van de b2b-kopers dat gemak de belangrijkste factor is bij het plaatsen van een bestelling. Daarbij komt de voorkeur van klanten voor selfservice. Volgens Forrester wil 75 procent van de professionele kopers de producten online kunnen bestellen, in plaats van bij een vertegenwoordiger.

Kracht van een platform
De kracht van een platform zit in de transparantie en de snelheid waarmee je er zaken kunt doen. Hierbij is het netwerkeffect cruciaal: hoe meer mensen aan een platform gebonden zijn, hoe beter het werkt.

Patricia Honcoop beaamt dat de uitzendbranche platforms gebruikt. Die zien ze als kans, maar ook als bedreiging. “Wat je wel ziet, is dat uitzendorganisaties zelf mee gaan in die trend. Je hebt nu steeds meer uitzendondernemingen die ook een platform gaan opzetten.”

Klantwaardering steeds belangrijker
Waarderingen zijn steeds belangrijker voor bijna alle aankopen die klanten doen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten beoordelingen over het product zelfs zwaarder laten wegen in hun aankoopbeslissing dan het merk (Simon-Kucher & Partners).

51 Procent van de Nederlandse consumenten gelooft dat ze meer waar voor hun geld krijgen als er goede beoordelingen zijn. Sterker nog: 86 procent van de kopers is bereid om meer te betalen bij een goede klantervaring. Hoe duurder het product, hoe groter de bereidheid om te betalen, volgens een onderzoek van PWC. Het is dus goed te begrijpen waarom zo veel bedrijven zich focussen op klantervaringen. Echter, om ervoor te zorgen dat zakelijke klanten bereid zijn om een review te schrijven, moeten organisaties klanten eerst goed leren kennen en de informatie gebruiken om gepersonaliseerde ervaringen te bieden gedurende de hele customer journey; lees ook de trends ‘Smartification’ en ‘Humanisering’.

“Vroeger was het niet gebruikelijk om een paar honderd euro over te maken via een betaalplatform als iDEAL. Tegenwoordig worden er rekeningen van duizenden euro’s betaald! We hebben steeds meer vertrouwen in het online shoppen. Uiteraard moet je als koper eerst vertrouwt raken met een bedrijf/website. Het is dan belangrijk dat je bij de eerste drie organische resultaten van Google staat of bij de betaalde resultaten. Vooral de organische resultaten geven vertrouwen, want daar kom je als bedrijf niet zomaar te staan. Daarvoor moet je hard werken en veel parameters goed hebben staan”
Jeffrey Jonkman, SKOR

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER VANUIT DE PRAKTIJK?

Neem Facebook. Het veegde in Nederland Hyves van de kaart en had in no time miljoenen gebruikers. Er leek geen ruimte meer voor nieuwe platformen voor social networking. Toch zie je door de jaren heen dat er ruimte te over is voor andere subdomeinen. TikTok, Instagram, Quora en Reddit zijn sociale platformen die allemaal bestaansrecht hebben en die een specifieke markt met een behoefte bedienen.

Het principe ‘the winner takes it all’ is in de platformeconomie niet van toepassing. Of het nu een sociaal platform of een e-commerceplatform betreft, naarmate een platform langer bestaat, zie je dat het zo groot wordt dat er voldoende ruimte ontstaat voor subdomeinen. Denk aan het snelgroeiende Nederlandse Otrium, dat een markt heeft gevonden voor het tegen interessante kortingen aanbieden van designerkleding.

Daarnaast zullen er steeds meer b2b-platformen in niches ontstaan. Bijvoorbeeld platformen die zich richten op het verkopen van schoonmaakmiddelen aan schoonmaakbedrijven. Je kunt direct inkopen bij het platform van de groothandel. Mede door dit soort initiatieven merk je dat er ruimte is voor nieuwe spelers en we aan het begin staan van een nieuwe fase in de platformeconomie. De subkanalen die ontstaan kun je ook zien als de vertakkingen van de hoofdwortels van een boom. Als ze een stukje vruchtbare grond hebben gevonden en de tijd krijgen, worden ze sterk genoeg en vormen ze samen een levensvatbaar ecosysteem.

De PSD2-wetgeving die in 2019 inging met onder meer de belofte om innovatie te bevorderen, begint interessante toepassingen op te leveren voor de ontwikkeling van de platformeconomie. Met PSD2 zijn banken verplicht bedrijven toegang te geven tot betaalrekeningen van hun klanten, mits de klant daar toestemming voor geeft. 

Amazon probeert ook de b2b-handel naar het platform te trekken. Een kleine twee jaar geleden lanceerde Amazon een platform voor de zakelijke verkoop: Amazon Business. Eerst in de VS, het jaar erop volgde Duitsland. Momenteel telt het platform 85 duizend verkopende bedrijven. Amazon zoekt markten op waar sprake is van grote fragmentatie. Dat betekent namelijk bijna automatisch dat er een hoop aanbieders zijn en product- en prijsvergelijk lastig is voor de klant. Ter illustratie werd het assortiment van een grote webwinkel in (machine)onderdelen en gereedschappen vergeleken met het aanbod van Amazon. Op de marktplaats was het assortiment groter en over het algemeen lager geprijsd. Een bedreiging zou het zeker niet zijn: Amazon bindt een groot publiek en kan een belangrijk deel van de marketing overnemen.

WAT IS DE IMPACT OP HET WERKVELD?

De platformeconomie biedt de groothandel mooie kansen. Enerzijds om nieuwe technologieën te implementeren en anderzijds om meerwaarde te creëren in de keten. Voor klanten brengt een platform meer gemak en efficiëntie in het vinden van hun aankoop. Afhankelijk van het platform kan het voor werknemers bepaalde administratieve taken automatiseren. Bijvoorbeeld een platform als Amazon of bol.com bindt een groot publiek en kan een belangrijk deel van de marketing uit handen nemen. Dit betekent dat er meer tijd overblijft voor klantbinding en service.

INHOUDSOPGAVE COMMERCIE, GROOTHANDEL EN INTERNATIONALE HANDEL