Bewust consum(ind)eren

Conscious consuming

WAT HOUDT HET IN?

De consument is eindgebruiker van de kleding die de mode-industrie als eindproduct levert. Die consument is steeds meer bezig met zijn of haar impact op het milieu en het eigen consumptiegedrag. Als gevolg van de maatregelen om COVID-19 in te dammen, moesten consumenten in maart massaal binnenblijven, en vroeg de overheid hun niet te hamsteren en alleen fysiek nog te kopen wat noodzakelijk is. Waar zorgprofessionals, foodretailers en werkende ouders met schoolgaande kinderen zich de afgelopen tijd een slag in de rondte hebben gewerkt, zaten anderen ineens met een lege agenda en zeeën van tijd. Zij kwamen toe aan dingen die wezenlijk en waardevol zijn. Het oppakken van een lang gewenste hobby kon opeens weer. Of het aanpakken van klusjes waar je al die tijd niet aan toe kwam. Dit zien we ook terug in de massale toeloop naar bouwmarkten, tuincentra, home- en interieurzaken. In een tijd waarin we allemaal naar binnen keren, krijgt de binnenwereld ook meer aandacht.

Terwijl retailers in de foodsector recordomzetten draaien, komen moderetailers acuut in de problemen. Brancheorganisatie INretail meldde dat eind maart 2020 twee derde van haar leden de omzet al tussen de 70 en 100 procent had zien dalen. Ook online krijgt de modebranche zware klappen. Terwijl webwinkels forse verkooppieken noteren, stort de verkoop van niet-essentiële producten in. 

Producten die nice to have zijn, maar ons niet redden wanneer de nood aan de man is. Zoals een nieuwe jurk in dé print van dit moment. Of een paar hakken die er geweldig uitzien, maar waar je weinig aan hebt als je even een luchtje wilt scheppen om stoom af te blazen na een thuiswerkdag. In plaats daarvan duikt men zijn kledingkasten in voor een grote schoonmaak en is het steeds normaler om te gebruiken en te repareren wat men al heeft.

Dat het modesysteem aan verandering toe is, is niets nieuws. Bewustzijn rondom kleding is onder consumenten steeds groter en de oproep om duurzamer om te gaan met kleding wordt steeds meer gemeengoed. Hoewel dit een goed teken is, heerst aan de andere kant nog de opvatting dat duurzame mode per definitie duur is. Duurzamer leven gaat niet over één nacht ijs. Het is een proces dat zich stap voor stap vormt naar wat voor bepaalde consumentengroepen het beste werkt. Voor consumenten zal het in eerste instantie gaan over het openstaan voor duurzamere alternatieven. Zo maakt Zeeman – een van de grootste budgetketens van ons land – grote stappen op het gebied van duurzaamheid. En HEMA heeft alle katoen vervangen door duurzaam katoen. Tweedehands kopen is een van de meest betaalbare en duurzame uitgaven die men kan doen. De komst van steeds meer tweedehandsplatformen in alle segmenten maakt het de consument steeds makkelijker om ook de tweedehandsmarkt te verkennen.

WAT VOOR IMPACT HEEFT HET OP HET WERKVELD?

Transparantie in de gehele supplychain is een belangrijk aspect om consumenten te binden aan een bepaald product. In een tijd waarin de consument om transparantie en authenticiteit vraagt, is het ook voor modeprofessionals belangrijk om de verbinding met het product op te zoeken en het maakproces erachter te communiceren. Door weer grip te krijgen op de eigen productieketen, kan men transparantie bieden. En door daarnaast licht te schijnen op het vakmanschap van producten, kun je het verhaal erachter zuiver en authentiek overbrengen aan de consument. Ook landen als China en India hebben hun eigen ambachten in textiel en bieden duurzame alternatieven. Zo liet het nieuwe Nederlandse modemerk J-Lab3l via de documentaire Taking Justice zien dat duurzame productie in India heel goed mogelijk is.

INHOUDSOPGAVE MODE, INTERIEUR, TAPIJT EN TEXTIEL