Transparantie in de gehele supply chain

Digital services

WAT HOUDT HET IN?

Digital services hebben alles te maken met technologische ontwikkelingen die de klantreis makkelijker en leuker moet maken. Denk aan blockchain, digital showrooms en virtual en augumented reality. Technologische ontwikkelingen zijn steeds belangrijker in de groothandelsbranche. Enerzijds om het businessmodel te optimaliseren en anderzijds om meerwaarde te creëren in de keten.

BLOCKCHAIN

Transparantie in de gehele supplychain
Blockchain is een systeem, te vergelijken met een digitaal grootboek, dat je gebruikt om gegevens vast te leggen (bijvoorbeeld transactie- en voorraadgegevens). Steeds meer bedrijven zoeken de samenwerking met andere partijen binnen hun keten. Blockchain stimuleert deze samenwerking, door de uitwisseling van gegevens en documenten veiliger te laten plaatsvinden. In tegenstelling tot andere typen grootboeken, zoals spreadsheets, is er slechts één exemplaar. Alle betrokken partijen kunnen de gegevens aanpassen. Blockchain neemt de vertrouwensfunctie over in transacties, omdat de gegevens in de blockchain voor alle partijen in te zien zijn en de afgesproken transacties automatisch plaatsvinden via smart contracts.

Bij blockchain kunnen alle deelnemers meekijken. Dat zorgt voor een extreem transparant proces. Zo wordt het mogelijk om transacties door de hele keten te volgen en controleren, waardoor een soort geautomatiseerde accountant ontstaat. “Wat internet is voor communiceren, wordt blockchain voor transacties. Het is een nieuwe manier van samenwerken.” Voorwaarde is wel dat alle partijen op datzelfde transparante platform zitten.

Expert Michel Disselhorst van Evofenedex legt uit: “Saleservices gaan wel wat merken van de blockchaintechnologie, dus het onderwijs zal daar nu al op moeten anticiperen. Blockchain wordt in de toekomst steeds vaker ingezet om contractvoorwaarden, betalingen en geldstromen beter te beheren.”

Dat blockchain steeds belangrijk is, blijkt ook uit jaarlijks onderzoek van LinkedIn. Expertise in blockchaintechnologie is de meest gevraagde vaardigheid in 2020. Ieder jaar publiceert LinkedIn een overzicht van de ‘harde’ en ‘zachte’ vaardigheden die bij bedrijven het meest in trek zijn. Die gegevens baseert het bedrijf op profielwijzigingen, vacatures en recruitmentactiviteiten die op het platform te vinden zijn. In de VS, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Australië staat blockchain als vaardigheid met stip bovenaan de lijst. LinkedIn noemt bedrijven als IBM, Oracle, JPMorgan Chase, Microsoft, Amazon, en American Express.

VIRTUELE SHOWROOM EN VIRTUAL EN AUGUMENTED REALITY

Een ontwikkeling die dankzij de wereldwijde pandemie in een stroomversnelling is gekomen, is de inzet van virtuele showrooms in de groothandelsbranche. Ook de toepassingen virtual reality (VR) en augumented reality (AR) gebruikt men mondjesmaat om een extra beleving te geven. Op deze manier proberen groothandels toch in contact te komen met klanten. Verder zullen virtuele showrooms met VR en AR een grote rol spelen in de oriëntatiefase van klanten. Maar wat kan er met VR en AR in de b2b-markt? VR en AR kunnen helpen bij betere uitleg van complexe processen of producten. Momenteel gebruikt men geschreven content om ingewikkelde problemen en hun oplossingen te vertalen naar een begrijpelijk verhaal voor de leek. VR kan helpen om dit visueel te maken. Denk aan processen als kristallisatie of het sorteren van voedsel. Hoe tof is het als een salesmedewerker dat kan laten zien tijdens een salesgesprek? Verder kun je met VR en AR een voorproefje van het eindresultaat geven.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?

Amazon wil via een blockchainplatform de supplychain van de vele duizenden goederen op zijn website waarborgen. De e-commercereus heeft hiervoor patent aangevraagd en gekregen.

De Beers, ’s werelds grootste diamantproducent, maakt ook gebruik van blockchaintechnologie om elke natuurlijke diamant van de mijn tot aan de toonbank te volgen. Het blockchainplatform Tracr helpt bij het verifiëren van de authenticiteit van diamanten en zorgt ervoor dat ze niet uit conflictgebieden komen waar men edelstenen gebruikt om geweld te financieren.

Het leidende Braziliaanse lifestylemerk Havaianas was een van de eerste die snel nieuwe oplossingen heeft omarmd om zijn groothandelsactiviteiten te stroomlijnen, aangezien de lockdownmaatregelen het voor klanten onmogelijk maakten om hun fysieke showrooms te bezoeken. Op zoek naar een virtuele showroomtool was het slippermerk uit Alpargatas de eerste klant die een licentie kreeg voor de in Amsterdam gevestigde digitale showroomsoftware Hatch voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Door de software en digitale oplossingen van Hatch te implementeren, kon Havaianas zijn inspanningen op het gebied van digitalisering binnen het bedrijf versnellen en tegelijkertijd in 2020 een volledig virtueel geleide groothandelservaring bieden. Het Braziliaanse merk voerde zijn volledige verkoop voor het seizoen 2021 digitaal uit en creëerde een gestroomlijnd, veilig en consistent verkoopproces voor zijn groothandelsteam in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

WAT IS DE IMPACT OP HET WERKVELD?

Transparantie in de gehele keten
Bij de supermarkten is blockchain al zichtbaar door het sinaasappelsap van Albert Heijn, de tilapiafilet van Jumbo en de nootmuskaat van Verstegen. Die hebben de volledige leveringsketen inzichtelijk gemaakt met de technologie. Dit doen de supermarkten om tegemoet te komen aan de sterk toenemende zorgen over voedselveiligheid, de echtheid van voedsel, de omstandigheden voor werknemers en de omgeving waarin het voedsel is gemaakt. Het blockchainplatform zorgt voor een optimale uitwisseling van data en transparantie. Voorheen moest je data over een lading die van Singapore naar Rotterdam was verscheept per e-mail, fax of koerier sturen. Voor het lossen ervan was van wel 21 partijen een handtekening nodig. Al die administratie, die soms dagen in beslag nam, gebeurt nu in één muisklik. Het scheelt daardoor veel tijd en geld. Ook zorgt het voor realtime informatie, in combinatie met technologieën zoals het internet of things. Handig, als een land wil weten waar de belangrijke lading met medische mondkapjes is. Of als de consument wil weten hoe de supplychain van zijn eten en drinken eruitziet.

INHOUDSOPGAVE COMMERCIE, GROOTHANDEL EN INTERNATIONALE HANDEL