Verandering in de keten

Branchetransformatie

WAT HOUDT HET IN?

Bij groothandels is er in zekere mate sprake van vervagende grenzen. Leveranciers en consumenten willen vaker rechtstreeks met elkaar zakendoen. Het is niet zeker dat alle huidige tussenschakels hun bestaansrecht houden. Bij ketenverkorting denkt men vaak aan de groothandel die verdwijnt, maar groothandels kunnen ook de rol van een andere ketenpartij overnemen.

De rollen waren altijd strikt verdeeld. Retail bedient de consument, fabrikanten en groothandels bedienen de retail. Hierin voltrekt zich een verschuiving. Fabrikanten en groothandels schuiven langzaam op naar de consumentenmarkt. Digitalisering en e-commerce doen grenzen vervagen. Er zijn steeds meer voorbeelden van groothandelsbedrijven die hun assortiment of een deel daarvan ontsluiten voor de b2c-markt. Dankzij een online bestelmodule kan een groothandel direct leveren aan consumenten (b2c) of eindklanten (b2b). Daarnaast versterken groothandels hun positie door schaalvergroting, door het eigen assortiment te verbreden of diensten toe te voegen aan producten.

Dit herkent expert Jos Voss ook: “Er komen nieuwe spelers op het speelveld. Amazon is een voorbeeld, maar je ziet ook groothandels die steeds verder verbreden. Dus die steeds meer producten en diensten aan hun assortiment toevoegen om hun klanten beter te bedienen. Maar ze komen daardoor ook op het speelveld van andere groothandels. En je ziet dat klanten en leveranciers zelf die functie gaan overnemen, dus die gaan elkaar direct opzoeken en daarmee de groothandel uitschakelen. Verder zie je ook dat logistieke dienstverleners er steeds meer achter komen dat het alleen vervoeren van A naar B ook niet zo’n geweldig model is en dat ze meer toegevoegde waarde moeten leveren. Zo gaan zij op hun beurt allerlei producten en diensten leveren waarmee ze ook concurrent van de groothandel worden. De algemene trend die hierachter zit, is dat de grenzen tussen sectoren vervagen. Dus dat iedereen steeds meer op elkaars speelveld komt.

Voorblijven van de concurrentie
Meer waarde in de keten is belangrijk omdat er sprake is van groeiende concurrentie. Neem de foodservice. Concurrentie komt vooral vanuit foodretailers. Supermarktketens zoals Albert Heijn en Jumbo vervullen met hun e-commerceactiviteiten steeds vaker een groothandelsfunctie. Er zijn meer signalen die wijzen op branchevervaging. Denk aan de supermarkten die steeds meer eetmogelijkheden bieden, de gemakwinkels die overal ontstaan, Sligro die zijn deuren opent voor particulieren, en de samenwerking met andere partijen om de handelsketen efficiënter in te richten.

Harry Bijl, INretail

Brancheoverstijgend zou je ook moeten werken, of proeven in bijvoorbeeld de horeca- of in de foodbranche, zodat je niet alleen maar in die supermarkt- of non-foodbranche blijft zitten, maar dat doortrekt naar bredere handel. Op het gebied van kennis kunnen branches van elkaar leren, bijvoorbeeld de planning in de supermarktwereld of hoe er geroosterd wordt in de tuinbranche. Op kennisgebied is de food al veel verder dan de non-food. Ik zie waarde in een holistische aanpak waarbij studenten vanuit verschillende hoeken naar de verkoop kijken.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?

Deze verschuiving kwam als eerste voor bij vooral consumentenproducten. Aanvankelijk begon het met nieuwe, digitaalgeoriënteerde bedrijven die digitale kanalen gebruikten en zo rechtstreeks toegang kregen tot hun eindgebruikers. Neem als voorbeeld Nike, dat afwijkt van groothandel en marktplaatsen om de direct to consumer te verdubbelen.

Disney heeft de bioscopen overgeslagen en biedt zijn aanbod rechtstreeks aan via zijn eigen kanaal: Disney Plus.

Bij Tesla is er geen netwerk van autodealers betrokken. Klanten bestellen hun auto online, met de mogelijkheid de offlineshowroom te bezoeken. Ze halen hun auto bij een van de Tesla-parkeerplaatsen op.

Er vindt verschuiving plaats. Vroeger was het heel duidelijk: je had een producent en van de producent ging het naar de grossier. Van de grossier ging het naar het restaurant en vervolgens kwam het bij de klant. Tegenwoordig zie je ook dat producenten zelf gaan verkopen. Er vallen schakels tussenuit. Dat je rechtstreeks de consument benadert. Dat is een hele andere benadering dan b2b.”
– Johan Hilferink, Logistic Force.

WAT VOOR IMPACT HEEFT HET OP HET WERKVELD?

Nieuwe wegen verkennen
Een grossier kan een stap vooruit doen in de keten en zelf een formule ontwikkelen en zelfs een franchisesysteem opzetten om afnemers aan zich te binden. Een iets minder vergaande variant is dat de grossier meebouwt aan concepten van afnemers. Dat betekent dat de grossier alles moet weten van het bouwen van formules. Niet alleen rondom producten en assortimenten, maar juist ook over allerlei ondersteunende diensten. Hij moet alles weten van consumentengedrag en gasttevredenheid, van formulemarketing, van storytelling en communicatie.

INHOUDSOPGAVE COMMERCIE, GROOTHANDEL EN INTERNATIONALE HANDEL