Data kan bijdragen aan slimmere oplossingen
Smart data
• WAT HOUDT HET IN?
In de toekomst hebben de nieuwe voertuigen zoals de connected car, de (semi)autonome auto en voertuigen met ADAS steeds meer data. Die data zeggen iets over de auto, maar ook over de bestuurder van die auto. Voertuigen communiceren met elkaar en met de weg en bijvoorbeeld ook met de logistiek manager. De rol van data zal enorm toenemen. De data kun je ook gebruiken voor tijdig onderhoud, zodat je reparatie voorkomt. Onderhoud is juist preventief, en dat kun je inplannen op een moment dat het beste past. Reparaties zijn nodig nadat er al iets kapot is gegaan, en dat valt helaas niet te plannen.
• WAT VERANDERT ER?
Op basis van voertuigdata kunnen carrosseriebouwers voorspellingen doen over de behoefte van de klant. Voor carrosseriebouwers zijn deze data van groot belang. Carrosseriebouwers brengen de behoefte van de klant nauwkeurig in kaart aan de hand van transportdata uit het verleden en aanvullende wensen. Bovendien kan men door data beter voorspellen wanneer onderhoud nodig is om reparaties te voorkomen.
Carrosseriebouwers maken in 2025 gebruik van concrete klantdata om na te denken over slimmere oplossingen. Het probleem hierbij is echter wel dat data gebaseerd zijn op gegevens uit het verleden. Het vraagt dus wat creativiteit, zakelijk inzicht en een goede relatie met de klant om ook de toekomstige behoefte scherp te krijgen. De meeste klanten hebben geen specifieke eisen over een voertuig, maar wel over het eindresultaat.
Op basis van data kan de carrosseriebouwer anticiperen op mogelijke storingen en slijtages. En de klant helpen om de carrosserie niet te herstellen, maar continu in goede conditie te houden (OOC, 2018a).
Om de steeds complexer wordende auto, caravan of camper te kunnen herstellen, moet een schadeherstelbedrijf toegang krijgen tot voertuigdata, maar ook tot noodzakelijke technische informatie. Technologische ontwikkelingen maken een verbonden, data gedreven wereld.
• WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?
Bij carrosseriebouwbedrijf Scotis werken zo’n vijftien personen. Zij bouwen carrosserieën die zijn uitgevoerd met laadkleppen of laadkranen. Deze laadkleppen en laadkranen hebben sensoren, zodat zij data kunnen verzamelen over het gebruik ervan. Denk aan het aantal hefbewegingen van de laadklep of de belasting van de laadkraan. Ook in de werkplaats verzamelen ze steeds meer data, bijvoorbeeld hoelang de verschillende stappen in het productieproces duren. Op basis van deze data zijn zij continu bezig met het verkorten van de doorlooptijden en het optimaliseren van de werkprocessen (OOC, 2018b).
• WAT IS DE IMPACT VAN DATA OP HET WERKVELD?
Werkzaamheden veranderen
Het is belangrijk om de toename in de hoeveelheid informatie (data) te vergaren en te analyseren en deze toe te kunnen passen. De groeiende vraag naar data- en informatievaardigheden is afhankelijk van de functie binnen de carrosseriebranche.