Select Page

E-commerce gaat nog sterker groeien

E-business

 WAT HOUDT HET IN?

E-business omvat e-commerce, maar gaat een stapje verder. Het gaat ook over de transformatie en verbetering van bedrijfsprocessen met behulp van technologie. Hierbij is sprake van een wisselwerking tussen bedrijfsprocessen, systemen en stakeholders, zodat e-commerce mogelijk is en beter en sneller wordt. E-commerce omvat marketing, verkoop en inkoop van producten en diensten via het internet. Kort gezegd: online handeldrijven. Bijvoorbeeld aan- en verkopen via fashion webshops, marktplaats.nl, bol.com etc. E-business past ICT toe om processen te verbeteren/transformeren, met als doel zaken te kunnen doen in de ‘nieuwe’ economie.

De balans tussen online en fysieke verkoop is het afgelopen jaar extreem verschoven naar online. De totale detailhandelsomzet neemt tot 2025 maar beperkt toe. Daarentegen verdubbelt de omzet in e-commerce tot 2025 ten opzichte van 2018. Een verdubbeling van de e-commerce betekent een toename van circa 15.000 bezorgers. En omdat e-commerce nog slechts een fractie is van de wereldwijde consumentenbesteding, is er ook nog veel ruimte voor groei. En niet alleen op de consumentenmarkt. Men voorspelt dat de e-commerce ervaring in de komende vijf jaar ook in de b2b-branche de intrede doet.

De afgelopen jaren (voor de coronacrisis) groeiden de volumes en omzet in e-commerce al met 20 tot 30 procent per jaar. Bij het wegtransport neemt het aandeel vervoer van producent of handel naar particuliere eindgebruiker (b2c-vervoer) daarom sterker toe ten opzichte van het vervoer tussen zakelijke klanten (b2b-vervoer) (SOOB, 2020). Ilona Remeeus (STC Logistiek) vertelt dat de coronacrisis verder bijdraagt aan de stijgende lijn van e-commerce: “Ook door de situatie waar wij momenteel in zitten, is er een hele grote verandering. Mensen die hun boodschappen niet meer in de supermarkt gaan kopen, maar vooral online kopen. Voor ons en voor onze studenten liggen daar momenteel de kansen. De kansen zijn het orderpicken, verzendklaar maken van de goederen.”

Naar verwachting zal de markt van e-commerce dus sterker gaan groeien. Deze ontwikkeling leidt ertoe dat het aantal verzendingen groeit. De drang van klanten naar same day delivery van goederen zorgt voor een verhoogde druk op transporteurs. Om same day delivery te bewerkstelligen, dienen interne systemen en chauffeurs zo efficiënt mogelijk te werken. Proof of delivery door middel van digitale ondertekening is steeds vaker de regel, ook bij de verscheping en het transport van zakelijke goederen en partijen. Het bieden van inzicht in de status van verzending voor zowel de consument als zakelijke partijen en belanghebbenden is steeds vaker een vereiste die men stelt aan e-commerce (Adaption z.d.-b).

Kort gezegd is de betekenis van e-commercelogistiek het beheren van alle activiteiten die nodig zijn om de producten snel en efficiënt te verplaatsen naar de eindbestemming. Alles van het ontvangen van goederen tot het leveren van de producten bij de klant, het opslaan van goederen in het magazijn en juist verpakken en labelen van pakketten, valt onder de logistiek.

“Ik denk dat er verschuiving plaatsvindt bij grote spelers op de markt, zoals bol.com en Amazon, die veel meer mensen nodig hebben. De bestaande, kleinere bedrijven zullen hun focus ook gaan verleggen. Zaken die zij fysiek doen, toch online gaan doen.”
Ilona Remeeus, STC Logistiek

De retour-economie
Het logistieke proces houdt niet op met de levering aan de deur. Klanten kunnen er namelijk ook voor kiezen gebruik te maken van het recht hun producten te retourneren. Ook het retourproces valt onder de logistiek van e-commerce (Send Cloud, z.d.). Door de groei van e-commerce groeit de retourlogistiek ook. Retourlogistiek omvat in principe dezelfde stappen als ‘normale’ voorwaartse logistiek, zoals transport, handling en opslag, maar het doel is anders Omdat het doel anders is zal het proces ook anders ingericht en beheerst moeten worden. Omdat bij e-commerce het aantal retourzendingen relatief hoog is is het van groot belang voor e-commerce bedrijven om het retourproces goed in te richten.

WAT VERANDERT ER?

De verdere groei van e-commerce heeft ingrijpende gevolgen voor transport: de volumes in winkeldistributie met vrachtauto’s zullen teruglopen. Daarentegen zullen de volumes in last mile met bestelauto’s een explosieve groei vertonen. E-commerce zorgt voor meer vervoersbewegingen. Ook op het gebied van de logistiek zal de behoefte van verladers veranderen, omdat voor e-commerce aanzienlijk meer warehousing-capaciteit nodig is dan voor de winkeldistributie. De vraag naar e-fulfilment-capaciteit neemt de komende jaren alleen maar verder toe. E-fulfilment is de logistieke afhandeling van de bestelling. Denk aan ontvangst en controle, opslag, picking, packing en de afhandeling van een bestelling. Maar ook aan klantenservice en retourmanagement.

Met de opkomst van e-commerce is de sector gegroeid (voor een deel ten koste van winkeldistributie) in de aflevering van producten bij de consument (b2c). Als gevolg van de coronacrisis is dit nog sneller gegaan dan verwacht. E-commerce en thuisbezorging zijn steeds meer gemeengoed. Het hoort bij het ‘nieuwe normaal’ (SOOB, 2020).

Het beheren van alle activiteiten die nodig zijn om de producten snel en efficiënt te verplaatsen naar de eindbestemming op basis van e-commerce betreft het gehele transport-en-logistiekproces: magazijnbeheer voor e-commerce, ontvangst van goederen, voorbereiding van de zending, transport, zending volgen met track and trace, verwerken van retouren, goede klantenservice (klanttevredenheid) en het constant verbeteren van je service (Send Cloud, z.d.).

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?

  • Oud heeft twee vestigingen in Noord-Holland, van waaruit het bedrijf kleine tot (middel)grote webwinkeliers bedient. Dit zijn zowel b2c- als b2b-spelers. Naast de reguliere fulfilment kun je bij Nic. Oud terecht voor de financiële afhandeling van de orders, het uitbesteden van de klantenservice en het opzetten van een webshop (Ecommerce News, z.d.).
  • PostNL is voor veel webwinkels de post- en pakketbezorger. Maar het bedrijf heeft ook een groot fulfilmentcenter. Hiermee bedient het voornamelijk grotere spelers. Om je voorraad, orderverwerking en retourafhandeling onder te mogen brengen bij PostNL heb je minimaal tienduizend orders op jaarbasis nodig. PostNL heeft een voorkeur voor kleinere producten, die ze makkelijk met behulp van robots kunnen verwerken. Waar de meeste fulfilmentbedrijven gebruikmaken van meerdere verzendoplossingen, verzendt PostNL de binnenlandse orders uitsluitend met de gelijknamige bezorgdienst. Voor buitenlandse zendingen werkt het bedrijf wel samen met andere vervoerders (Ecommerce News, z.d.).
  • DSV is in Nederland bekender onder de naam S&H, het fulfilmentbedrijf dat het eind 2018 overnam. DSV richt zich met zijn fulfilment zowel op webwinkeliers uit het mkb als de grotere consumentenmerken. Ook heeft de logistieke speler b2b-fulfilmentoplossingen voor groothandels, importeurs en distributeurs (Ecommerce News, z.d.).

WAT IS DE IMPACT VAN E-BUSINESS OP HET WERKVELD?

Werkzaamheden veranderen
E-commercelogistiek is het beheren van alle activiteiten die nodig zijn om de producten snel en efficiënt te verplaatsen naar de eindbestemming. Alles van het ontvangen van goederen tot het leveren van de producten bij de klant, het opslaan van goederen in het magazijn en juist verpakken en labelen van pakketten, valt onder de logistiek (Send Cloud, z.d.).

Indien men vanuit Transport en Logistiek betrokken is bij e-commerce, dan moet Transport en Logistiek op dat gebied rekening houden met alle activiteiten die nodig zijn om de producten snel en efficiënt te verplaatsen naar de eindbestemming.

Logistieke innovaties op het gebied van e-commerce blijken uit alle ontwikkelingen rond pick-uppoints, afhaallocaties, onbemande kluisjes en andere vernieuwingen. Die moeten ook zorgen voor een fijnere, duurzamere en efficiëntere bezorging (Ecommerce News, z.d).

De retourlogistiek omvat in principe dezelfde stappen als de voorwaartse logistiek, zoals transport, handling en opslag, maar het doel is anders en de processen zijn ook anders. Het biedt nieuwe kansen voor de logistiek medewerker, niveau twee in ‘retour producten’. Daar komen andere vaardigheden bij kijken. Het contact met klanten is belangrijk. Dat betekent meer aandacht voor communicatieve vaardigheden en het kunnen omgaan met mensen.

Benodigde vaardigheden
Bekwaamheid in e-commerce betreft vooral het managen van de aanhoudende groei, samen met uitstekende planning, performance en prognoses. Die vallen allemaal onder planning en uitvoering. Toegang tot informatie is een sleutelfactor bij het realiseren van succesvolle e-commerce. Zodoende is het ook essentieel om de juiste mensen te hebben, met kennis van data en van de mogelijkheden om die te verwerken (Michael Page, z.d.).

INHOUDSOPGAVE TRANSPORT EN LOGISTIEK