Select Page

Mobiliteit

ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN

De omzet in de auto- en motorbranche is in het eerste kwartaal van 2021 vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2020 met 0,8 procent gedaald. Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019 was de daling nog groter; 2,8 procent. De omzetdaling was het sterkst zichtbaar bij de importeurs van personenauto’s. Toch waren er ook deelbranches die zwarte cijfers schreven.

In 2020 is het aantal verkochte elektrische fietsen met ruim 30 procent gestegen naar 547.000. Mede hierdoor nam de totale omzet voor de fietsenbranche fors toe tot 1,65 miljard euro, melden de RAI Vereniging en BOVAG. De waarde van alle verkochte fietsen samen steeg in 2020 31,5 procent t.o.v. 2019. E-bikes zijn inmiddels goed voor 75 procent van de omzet van alle fietsen in Nederland.

De importeurs van personenauto’s melden in het eerste kwartaal van 2021 vergeleken met een jaar eerder een omzetdaling van 7,6 procent. Vergeleken met hetzelfde kwartaal van 2019 is er zelfs sprake van een daling van ruim 17 procent. De omzet van de handel in, en reparatie van personenauto’s, liet vergeleken met het eerste kwartaal van 2020 een daling zien van 1,6 procent. Er is ook opnieuw een omzetdaling bij gespecialiseerde reparatiebedrijven. De omzet van de gespecialiseerde reparatiebedrijven daalde in het eerste kwartaal 2021 ten opzichte van dezelfde periode in 2019 met 2,4 procent. De omzet laat nu al meer dan een jaar een daling zien (CBS, 2021).

De afzet van nieuwe snor- en bromfietsen (oftewel scooters) was in 2020 op het hoogste niveau sinds 2010. In totaal werden er 84.711 exemplaren geregistreerd en dat betekende een stijging van 45 procent ten opzichte van 2019.

Caravan- en camperbedrijven hebben in de eerste vijf maanden van 2021 in totaal 20.141 nieuwe en tweedehands kampeerauto’s en caravans afgeleverd. Volgens de cijfers van BOVAG en RDC is dat een toename van ruim 42 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2020 het hoogste gecombineerde aantal in de afgelopen vijftien jaar.

WERKGELEGENHEID EN VACATURES

Het aantal vacatures in de auto- en motorbranche is toegenomen. In het eerste kwartaal van 2021 noteerden de ondernemers in de branche 3,1 duizend vacatures, een kwartaal eerder waren dat er nog 2,6 duizend. Het vertrouwen onder ondernemers in de auto- en motorbranche was in het tweede kwartaal 2021 al groter dan in het eerste kwartaal in 2021. Ze zijn minder pessimistisch over de toekomst (CBS, 2021).

Het vertrouwen onder ondernemers in de auto- en motorbranche was in het tweede kwartaal 2021 al groter dan in het eerste kwartaal in 2021. Aan het begin van het tweede kwartaal lieten ondernemers met -6,2 weten minder pessimistisch over de toekomst te zijn. In het voorgaande kwartaal was het ondernemersvertrouwen nog -20.

Het aantal banen bij fietsenwinkels in Nederland groeide de afgelopen jaren. Sinds 2014 groeide het aantal banen in Nederland met 14 procent tot 9.520 in 2019. De populariteit en de verkoop van e‑bikes speelt hierbij een belangrijke rol. Het aantal banen bij fietsengroothandels is nog sterker toegenomen dan bij fietsenwinkels. Hier groeide tussen 2014 en 2019 het aantal banen met maar liefst 31 procent. In 2019 zijn er landelijk in de fietsengroothandels 2.790 arbeidsplaatsen, verdeeld over 440 groothandels in fietsen (I&O research, 2020).

In 2019 zijn er 59.000 automonteurs aan het werk. Hieronder vallen beroepen als (bedrijfs)autotechnicus,
technisch specialist personen- en bedrijfsauto’s, diagnosetechnicus, banden- en uitlaatspecialist,
autokeurmeester en revisietechnicus.
• Het aantal automonteurs is in tien jaar tijd licht toegenomen, in 2009 waren er 56.000 werkende automonteurs, tegenover 59.000 in 2019.
• De meeste automonteurs (73 procent) werken in de sector auto en motorbranche. Hieronder vallen de handel en reparatie van auto’s en motorfietsen, gespecialiseerde autoreparatie en handel in auto-onderdelen. Andere sectoren waar automonteurs werken zijn vervoer en opslag (5 procent) en de metaalindustrie (6 procent). Onder de metaalindustrie vallen bijvoorbeeld carrosserie- en autoschadeherstelbedrijven.
• De bedrijven in de auto- en motorbranche zijn vaak klein. Volgens OOMT heeft 73 procent van de bedrijven in de mobiliteitsbranche minder dan 5 werknemers in dienst (UWV, 2020).

IMPACT CORONAVIRUS

De coronacrisis heeft gevolgen voor de mobiliteit. Dat komt naar voren omdat mensen in 2020 en tot voor het einde van 2021 massaal thuiswerken en dat een deel dit in de toekomst ook zal blijven doen. In potentie levert dit minder autoverkeer op. Men richt zich o.a. ook op andere vormen van vervoer.
Zo is het gebruik (en de aankoop) van e-bikes erg toegenomen. Wanneer de coronacrisis nog aanhoudt, groeien de e-bikeverkopen door de vakhandel in 2021 nog met ruim 15 procent ten opzichte van 2020. De caravan- en camperbedrijven groeien ook i.v.m. de coronacrisis (minder vaak naar het buitenland op vakantie).

Tijdens de BOVAG coronamonitor van begin 2021 geeft 20 procent van de bedrijven aan dat ze verwachten afscheid te moeten nemen van medewerkers. Het betreft vooral werkplaatsmedewerkers (58 procent) en kantoormedewerkers (33 procent). Het betreft o.a. ook kantoor medewerkers, medewerkers met aanvullende diensten bijvoorbeeld receptie en leerlingen (BOL/BBL) (BOVAG, 2021).

De auto- en motorbranche herstelde zich in het eerste kwartaal van 2021 nog niet van de coronacrisis
De coronacrisis had in het eerste kwartaal van 2021 grote gevolgen voor veel deelbranches binnen de auto- en motorbranche. Vanaf medio december 2020 moesten de autoshowrooms bijvoorbeeld vanwege de lockdown de deuren sluiten. Begin maart 2021 mochten ze, alleen op afspraak, gedeeltelijk weer open (CBS, 2021).

INHOUDSOPGAVE ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN