Select Page

Robots en co-bots komen vaker voor

Industrial robots –
geautomatiseerde distributiecentra

 WAT HOUDT HET IN?

Robotisering kan het logistieke proces in distributiecentra verder automatiseren en efficiënter maken.

De logistieke sector zet robots voor verschillende taken in: als intern transportmiddel, als bezorger en als orderverzamelaar. Bij deze ontwikkeling gebruikt men ook steeds meer co-bots, oftewel de collaborative robot.  Een robot die speciaal gemaakt is om samen te werken met mensen. Mens en robot werken samen in één werkruimte. Daarbij verdeelt men het werk op basis van de kracht van beide.

Robotiseringsprojecten implementeert men met verschillende leveranciers en oplossingen. Dat varieert van robots voor het autonoom schoonmaken van de bedrijfshallen, en drones voor het inventariseren van de voorraad, tot aan robots die het volledige orderproces uitvoeren.

Bedrijven zetten robots in om diverse redenen, zoals efficiënter werken, kosten besparen en vanwege het tekort aan personeel (Hooijmeijer, 2020).

Het aantal distributiecentra dat met robots werkt, stijgt de komende jaren. In 2025 zullen 50.000 magazijnen wereldwijd zijn uitgerust met robottechnologie. Deze generatie robotisering bestaat dan uit de collaborative robots (co-bots), en autonomous mobile robots.

Co-bots kunnen medewerkers ondersteunen bij fysieke, repeterende taken als het picken van artikelen uit voorraadbakken, samenstellen van kits met verschillende onderdelen, verpakken van producten in verzenddozen en stapelen van pallets of rolcontainers.

Autonomous mobile robots (AMR’s) zijn mobiele robots die zelfstandig hun weg door het warehouse vinden, bijvoorbeeld naar picklocaties. Door AMR’s slim in te zetten, kunnen warehouses de loopafstanden van orderpickers reduceren en daarmee de productiviteit verhogen.

Voor een succesvolle inzet van robots zullen bedrijven hun logistieke processen moeten vereenvoudigen, standaardiseren en digitaliseren. Robots zijn vooral rendabel als ze eenvoudige taken telkens weer op exact dezelfde wijze kunnen uitvoeren. Daarnaast moet je robots aansturen en voorzien van data over bijvoorbeeld producten en orders. Dat vereist een digitale infrastructuur, bijvoorbeeld in de vorm van een warehousemanagementsysteem dat het mogelijk maakt om co-bots en AMR’s eenvoudig te koppelen. Dan kun je ze snel en flexibel op verschillende locaties inzetten (Logistiek, 2019).

Robotisering krijgt nu nog vooral vorm in grotere distributiecentra en minder in kleinere centra of magazijnen (Sectorinstituut Transport en Logistiek, november 2019). De logistiek zal robotisering gebruiken in magazijnen, sorteercentra en bij het bezorgen (Sectorinstituut Transport en Logistiek, 2020).

Robotisering neemt werk over in warehouses, dit gebeurt al bij Amazon, DHL en Alibaba. In Nederland zijn Albert Heijn, Wehkamp en het centraal boekhuis ver in deze ontwikkeling.”
Walther Ploos van Amstel, Hogeschool van Amsterdam

Co-bots, collaboratieve robots, worden waarschijnlijk vaker gebuikt dan robots. Co-bots zijn robots die gemakkelijk te programmeren zijn en relatief snel geïmplementeerd kunnen worden in een proces. Het is zelfs mogelijk om ze verschillende taken te laten uitvoeren. Ze kunnen gemakkelijker en sneller ingeschakeld worden dan robots.

“De reden dat er begonnen is met co-bots is omdat robots te complex waren, te duur, te moeilijk. Co-bots waar voor hele eenvoudige handelingen ook hele eenvoudige hulpmiddelen ontwikkeld konden worden. Een aantal van die bedrijven hebben, we noemden het in het begin pick and place robots die alleen maar heel eenvoudige dingetjes deden. De investeringskosten van zo’n co-bot, die zijn relatief laag. 30.000 euro, dan heb je er al een. Bij robots kom je gauw boven de 50.000 euro voordat je een goede robot hebt. En een robot moet geprogrammeerd worden en dergelijke en zo’n co-bot is vaak heel eenvoudig.”
Hessel Visser

Op termijn zullen pakketjes naar verwachting zelfs autonoom worden thuisbezorgd. In 2025 wordt 80% pakketjes onbemand bezorgd (McKinsey&Company). Pakketjes worden bezorgd door onbemande voertuigen zoals auto’s, drones en robotkarretjes. Er is namelijk een steeds grotere behoefte aan snelle, maar kostenefficiënte bezorging zo lijkt het. De bezorgrobots van Starship kunnen pakketjes autonoom bezorgen door stapvoets over het trottoir te rijden. Het bedrijf wordt reeds ingeschakeld voor de last mile delivery van webwinkels en bezorging op campussen van universiteiten en grote bedrijven (Warehousetotaal.nl, 2018).

De containerkranen bij havens zijn ook onbemand en nagenoeg volledig geautomatiseerd. Het zijn robots van ruim 125 meter hoog.

WAT VERANDERT ER?

Robotisering gaat naar verwachting voor veel verandering zorgen binnen de logistiek door de inzet van robots in magazijnen, sorteercentra en bij bezorgen. Dit heeft effect op banen in opslag, orderpicking en laden en lossen in magazijnen. Ook voor havenoperaties en haven logistiek is robotisering van invloed.

Mensen en robots werken steeds intensiever samen in magazijnen. Denk aan automated guided vehicles (AGV’s), die tussen orderpickers bewegen. Of flexibele robots (co-bots), die men inzet naast medewerkers om of in te pakken of pallets te beladen (Topsector Logistiek, z.d.).

Robots hebben de afgelopen jaren een groot aantal handelingen van mensen overgenomen. Robotisering leidt tot een verandering van taken van magazijnmedewerkers (LogistiekProfs, 2020).
De logistieke sector zet robots voor verschillende taken in: als intern transportmiddel, als bezorger en als orderverzamelaar. Bij deze ontwikkeling gebruikt men ook steeds meer co-bots. Het is een robot die speciaal gemaakt is om samen te werken met mensen.

Een robot is iets dat zelfstandig werkt en zelfstandig acties onderneemt. Een co-bot is meestal de co-bot in de operatie, oftewel het samenwerken met anderen. Een co-bot wordt dan ook meestal in een menselijke keten ondergebracht en kan dus een interactie hebben met een menselijke handeling die er plaatsvindt.
– Hessel Visser

Co-bots kunnen voor verschillende werkzaamheden gebruikt worden in een magazijn. De belangrijkste overwegingen om een co-bot in te zetten zijn om te helpen in repetitief, zwaar en niet-ergonomisch werk. Eerder benoemden we al dat je co-bots kunt inzetten als intern transportmateriaal, als hulp bij het orders verzamelen en bij het plaatsen van een product uit een bak of andersom. Je kunt ze verder inzetten om producten te verpakken, te sorteren of te laden op een pallet. Een co-bot heeft sterke gelijkenissen met een industriële robot (Hooijmeijer, 2020).

Drones zijn ook een manier van robotisering.

Drones, bij sommigen is het een pilot. Anderen passen het echt al toe.”
– Hessel Visser

Drones zijn nu wel in opkomst en dat is een behoorlijke investering. Er zijn bedrijven die via drones hun voorraadbeheer doen. Dan vliegt er een drone met een camera door het magazijn. Die drone scant streepjescodes en dan weet je wat voor voorraad er nog is of waar een lege plaats is om goederen op te slaan.
– Ilona Remeeus, STC Logistiek

Robotisering vindt ook plaats in de terminals van havens. In de terminals zijn de kranen vaak al grotendeels geautomatiseerd. Volledig automatisch zetten de kranen de lading over. “Robotisering neemt nu een vlucht” werd al vermeld in 2015.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?

  • Superdry en Bleckmann zetten robots in. Bleckmann gaat de fulfilment voor modemerk Superdry robotiseren. Een pilot met 20 robots op 12.000 picklocaties heeft de logistiek dienstverlener overtuigd: de orderpick- en retourverwerkingsefficiëntie zouden zijn verdubbeld.
    Bleckmann implementeert de zogenoemde Hikrobot carriers nu definitief in het fulfilmentcentrum in het Belgische Grobbendonk. Tijdens de testfase steeg de put-away volgens Bleckmann met maar liefst 400 procent, zonder achteruitgang in de resultaten voor picking.
    De robot selecteert automatisch modulaire pick-walls en verplaatst ze naar put-to-light stations. Vervolgens begeleidt het systeem de orderpicker bij het selecteren en rangschikken van de juiste artikelen. Retour gezonden items slaat Bleckmann op de aangegeven locaties op (LogistiekProfs, 2020).
  • In samenwerking met technisch innovator Verity implementeert DSV een autonoom dronesysteem in verschillende van de warehouses om de voorraden te beheren en optimaliseren. Voorraadbeheer omvat traditioneel handmatige barcodescans om de magazijnvoorraad te tellen en de voorraad bij te houden. Behalve dat het een tijdrovende taak is, leiden handmatige tellingen er vaak toe dat voorraadgegevens niet up-to-date zijn vanwege verschillen. Het dronesysteem kan barcodes scannen zonder menselijke tussenkomst en detecteren of palletposities leeg of bezet zijn. De drones werken voornamelijk ’s nachts en onderbreken de magazijnactiviteiten niet (DSV, 2020).
  • Savoye brengt een nieuwe robotoplossing op de markt, geschikt voor pick-and-pack-orders verzamelen. De toepassing werkt zij aan zij met medewerkers en bestaat uit een combinatie van autonome robots en mobiele verzamelrekken. In die rekken plaatsen ze direct de eindverpakkingen of orderverzamelbakken. De robotoplossing van Savoye haalt eerst een verzamelrek op en beweegt daarna van positie naar positie tot alle orders of orderregels zijn gepickt. De medewerkers blijven in hun pickgebied. Robot en medewerker volgen elkaar dus niet, maar ontmoeten elkaar slechts kort. Software van Savoye stuurt hen door het magazijn (LogistiekProfs, 2021).
  • Active Ants verzorgt de fulfilment van onlineshops. Met hun unieke, geautomatiseerde systeem pakken zij dagelijks tienduizenden pakjes in en verzenden ze over de hele wereld. Ze gebruiken Active Ants Robots. Vanaf het moment van bestellen gaan de robots in het magazijn voor de klanten aan de slag. Ze hebben autostore robots die de goederen naar de orderpicker brengen en ze hebben picking robots die de goederen uit de bak halen (Active Ants, z.d.).

WAT IS DE IMPACT VAN INDUSTRIAL ROBOTS – GEAUTOMATISEERDE DISTRIBUTIECENTRA OP HET WERKVELD?

Werkzaamheden veranderen
Er zijn mensen nodig om de werkzaamheden van de robots in goede banen te leiden. Dit zijn middelbaar of hoger opgeleide technici en IT’ers. Hun werkzaamheden zijn dusdanig anders dan die van de logistiek medewerkers, dat het om een compleet andere functie gaat (SEOR, 2018).

Mensen moeten vooraf nadenken en bepalen hoe robots bijvoorbeeld iets moeten oppakken en met welke kracht een robot dat kan. Daarom is het belangrijk om van tevoren in kaart te brengen welke producten robots moeten verwerken en in welke aantallen. Het hangt af van een goede voorbereiding. Tijdens het gebruik moet er gekwalificeerd personeel zijn om de robots optimaal te laten functioneren. De volgende kritieke succesfactor is het voorbereiden van de medewerkers op de (toekomstige) samenwerking tussen de robots en de medewerkers (Hooijmeijer, 2020).

”Degene die verantwoordelijk is voor het inzetten van de robots moet de werkplaats kunnen herinrichten en moet daarbij het proces kunnen standaardiseren, voordat men met zo’n co-bot aan het werk gaat bijvoorbeeld.”
Hessel Visser

Benodigde vaardigheden
Zowel automatisering als robotisering heeft een grote impact op logistiek en het werk van logistieke medewerkers. Dit vraagt om nieuwe vaardigheden (Topsector Logistiek, 2020).

Zodra duidelijk is welke robotiseringsoplossing het meest geschikt is en wanneer je de robotisering implementeert, moeten de medewerkers voorbereid zijn op deze verandering.

Het werken met robots vraagt om vaardigheden die verschillen van de gebruikelijke vaardigheden van bijvoorbeeld een magazijnmedewerker. Om de samenwerking succesvol te laten verlopen, is het belangrijk om medewerkers goed te trainen. Dit zorgt voor begrip en acceptatie van de medewerkers doordat je onzekerheid wegneemt. En het zorgt ervoor dat de oplossing optimaal is (Hooijmeijer, 2020).

Werken met drones vraagt om andere vaardigheden dan samenwerken met co-bots.

“Bedrijven moeten iemand hebben die zo’n drone kan aansturen of iemand die vanuit de computer een opdracht geeft aan zo’n drone. Daardoor verschuift de focus van de werkzaamheden.”
Ilona Remeeus, STC Logistiek

INHOUDSOPGAVE TRANSPORT EN LOGISTIEK