Select Page

Deeleconomie betekent meer samenwerken

Deeleconomie

 WAT HOUDT HET IN?

In de deeleconomie maken personen of organisaties tijdelijk gebruik van een product, dienst van iemand anders, die nog niet optimaal ingezet wordt. Niet alleen wordt daarmee de investering beter benut, de eigenaar boort ook een nieuwe stroom van inkomsten aan in de vorm van vergoedingen voor gebruik.

Voorbeelden van sharing in logistiek zijn het delen van magazijnruimte, transportmogelijkheden, operationele data en medewerkers. Onderzoek wees bijvoorbeeld uit dat 1 op de 4 vrachtwagens in Europa en de VS (gedeeltelijk) leeg rijden. Digitale platforms kunnen een actueel beeld bieden van beschikbare laadruimte in vrachtwagens, met inbegrip van kleinere bezorgauto’s en zelfs privé auto’s. Saladoo! is zo’n vrachtplatform dat real-time inzicht biedt op beschikbare laadruimte op allerlei bestemmingen. Het maakt gebruik van het wereldwijde netwerk van smartphone gebruikers om de vrachtcapaciteit toegankelijk te maken voor een grote groep verzenders. Het samenbrengen van diensten en kennis in distributiecentra die door meerdere klanten worden gebruikt, creëert schaalgrootte met financiële voordelen en productiviteitswinst. 

    WAT VERANDERT ER?

    Er is deeleconomie die toegepast wordt in distributiecentra. Denk aan flexibele concepten waarbij vrije opslagruimtes worden hergebruikt en gedeeld. Het Stockspots platform koppelt verladers met een behoefte aan tijdelijke opslagruimte aan warehouse aanbieders die voldoen aan de gewenste vereisten en criteria vanuit de verlader. Beide partijen werken samen via het platform. Stockspots biedt een netwerk van honderden locaties in Nederland.

    Cogoport biedt deelnemers via hun digitale platform een wereldwijd overzicht van de containervrachttarieven van meer dan zestig rederijen. Ze bieden ook de mogelijkheid om direct containers in te boeken. Het platform heeft als doel om een gestroomlijnde zeevrachtlogistiek te realiseren. Oorspronkelijk is Cogoport ontstaan als start-up in India en sinds kort hebben ze een Europees hoofdkantoor in Rotterdam.

    De trend van de deeleconomie is definitief, met de focus op het verminderen van assets en zo veel mogelijk gebruikmaken van bestaande assets. Dit lijkt sterk op aspecten bij horizontale samenwerking: het delen van assets of resources om op die manier efficiënter te zijn en/of een hogere servicegraad te bereiken. Een belangrijk kenmerk bij de deeleconomie is dat het gaat om een korte termijn samenwerking, en veel minder om de strategische langere termijn, om structureel de supply chain als zodanig in te richten. Horizontale samenwerking tussen verladers gebeurt in de praktijk al vaak impliciet door de uitvoering van het logistieke proces uit te besteden aan een derde partij, een logistieke dienstverlener (3PL). Deze 3PL kan dit waarschijnlijk efficiënter uitvoeren, doordat die zijn resources ook kan inzetten voor andere verladers. Middels een 3PL werken verladers dus al samen.

    Deeleconomie vindt ook plaats met de beschikbare transportruimte in vrachtwagens. Vernieuwende vervoerders rijden niet meer met halflege voertuigen, dankzij diverse initiatieven (TEUBooker, Quicargo en Convoy). De supply chain van de toekomst functioneert als een platform: slimme organisaties bezitten niet meer zelf een compleet wagenpark, maar delen materieel en logistieke dienstverlening in een netwerk. 

    Product-as-a-service is dat klanten gebruikers worden van een dienst in plaats van eigenaar van een product. Naast het delen van voertuigen, is er ook steeds vaker sprake van een andere manier om het gebruik te verrekenen. Products-as-a-Service is vaak ook de accelerator voor de circulaire economie.

    INHOUDSOPGAVE TRANSPORT EN LOGISTIEK