Straks de nieuwe Olympische discipline!

E-sports

WAT HOUDT HET IN?

Het is belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen e-sports (electronic sports) en gamen. Alle e-sports zijn games, maar niet alle games zijn e-sports. Kort samengevat is e-sport competitief gamen. Amateurteams of professionele spelers gaan met elkaar de strijd aan, individueel of in teamverband. Voor een groot deel gebeurt dit online, maar ook op grote evenementen.

E-sport heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld. Er zijn wereldwijd al meer dan 190 miljoen e-sportfans. Om het in perspectief te zetten: dat is meer dan bijvoorbeeld ijshockey en American football. Met de toegenomen fans zijn ook de inkomsten in e-sports de laatste jaren spectaculair gegroeid. Van 130 miljoen dollar in 2012 tot naar verwachting 465 miljoen dollar in 2017. De grootste games zijn League of Legends (maandelijks 100 miljoen spelers), Hearthstone (70 miljoen) en Overwatch (25 miljoen). In Nederland is ook FIFA enorm populair.

Lange tijd was de heersende gedachte dat gamen niet goed voor de gezondheid was. Gamen zou bedreigend zijn voor het sport- en beweegniveau van de jeugd. Maar uit recent onderzoek blijkt dat een uurtje gamen per dag goed is voor het geheugen, strategisch plannen en de motoriek (Oxford, 2020). En veel e-sporters zijn professionals. Zij letten goed op hun gezondheid, sporten veel en slapen voldoende.

Verschillende vormen van e-sport
Er bestaat onderscheid tussen e-sport, gaming en gamification. E-sport (topsport), gaming (recreatief spelen) en gamification (gebruikmaken van games in een niet-gamesetting) zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Gaming is here to stay en maakt onlosmakelijk deel uit van onze samenleving. Daar zitten overwegend positieve aspecten aan. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van e-sports zijn mobile e-sports, active e-sports en de fysieke locaties voor e-sports. Traditioneel speel je e-sports op de pc of console, maar in de top 5 van meest bekeken toernooien staan ook twee mobile games. De verwachting is dat dit enorm gaat groeien. Een andere ontwikkeling bij e-sports zijn active e-sports. Dit zijn games gecombineerd met fysieke sport. Denk aan een VR-bril op en een motion capture-pak aan dat al je bewegingen registreert. In Eindhoven is er al een active e-sportsarena. De laatste ontwikkeling is het Rabo Esports Stadium, een permanente fysieke locatie waar gamers naartoe kunnen gaan om workshops te krijgen, live games te kijken, mee te doen met toernooien en meer.

E-sporters segmenteren op basis van het gespeelde spel, net zoals bij de KNVB of NBA
E-sports zijn onderdeel van de gamewereld, waarin gamers professioneel strijden op toernooien. Zie dit als vergelijkbaar met de KNVB of de NBA: in plaats van professionals te segmenteren op basis van hun sport, segmenteren we ze op basis van het spel dat ze spelen.

E-sportprofessionals brengen hun dagen door met oefenen, nieuwe strategieën leren en teamcoördinatie perfectioneren, om de allerbeste te worden in een specifieke game. Ze zijn systematisch opgeleid, zoals professionele atleten die in andere grote sportcompetities spelen. Teams bieden hun spelers trainingsfaciliteiten, coaches, voedingsdeskundigen en persoonlijke chef-koks, om ervoor te zorgen dat spelers in topvorm zijn voor de competitie. In de Verenigde Staten kun je als gamer tegenwoordig zelfs een beurs krijgen. Op de website van NCSA (Next College Student Athlete) staat: “Net als bij traditionele sporten dragen spelers teamtruien, strijden ze in arena’s en communiceren ze met teamgenoten en coaches, terwijl het spel zich ontvouwt. NCSA is gebaseerd op de overtuiging dat alle sporten, inclusief e-sports, kunnen helpen het pad naar de universiteit en levenslang succes te creëren.”

Scroll terug naar boven en lees verder in de tweede kolom

WAT VERANDERT ER PER DOSSIER?

Grensvervaging online en offline sport
Tot e-sports behoort dus competitief gamen, wat een grotere vlucht heeft genomen door de COVID-pandemie. Amateurteams of professionele spelers gaan met elkaar de strijd aan, individueel of in teamverband. E-sporter is een beroep. Net zoals bij ‘echte’ sporten zijn er in de e-sportwereld verschillende teams met contractspelers. Sinds een aantal jaar verdienen topspelers daar veel geld. Kuro Takhasomi van het Nederlandse Team Liquid is momenteel de bestbetaalde e-sporter ter wereld met een jaarsalaris van ruim vier miljoen dollar.

Virtualrealitytrainingen
Bij e-sports zijn er ook andere technologische ontwikkelingen, zoals virtuele trainingen waarmee de sporter kijkgedrag en reactievermogen kan trainen of leert omgaan met uitzonderlijke, nagebootste (wedstrijd)situaties. Technologische ontwikkelingen kunnen (top)sporters helpen om hun prestaties te verbeteren. Maar ze kunnen ook sporten en bewegen voor de gewone Nederlander makkelijker en plezieriger maken. Bijvoorbeeld door nieuwe materialen, speelvormen en aangepaste sportgebouwen.

Een nieuwe tak van sport: de coördinator e-sports
E-sport is echter meer dan alleen gamen. Er zijn ook andere potentiële carrières. Er is veel vraag naar talent achter de schermen, zoals mensen in de productie, competitie-operaties, marketing of evenementenbeheer. Net als bij andere sporten is het onwaarschijnlijk dat spelers een langdurige carrière hebben bij het spelen van de games. Veel professionele spelers gaan na een paar jaar met pensioen of gaan over op andere dingen. Blessures zijn net zo’n groot probleem bij e-sports als bij andere professionele sportactiviteiten. Herhaalde belasting kan een probleem zijn. Carpaletunnelsyndroom, tenniselleboog, RSI en nekpijn zijn slechts enkele van de gemelde problemen. Uittredende spelers kunnen echter andere rollen in de branche krijgen. Er zijn tal van carrièremogelijkheden, waaronder het coachen van toekomstige spelers.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER VANUIT DE PRAKTIJK?

Het aantal e-sportevenementen is de afgelopen jaren wereldwijd rap gestegen. Er zijn sportevenementen die zowel qua aantallen als wat het te verdienen prijzengeld betreft tot de grootste ter wereld behoren, zoals

  • League of Legends: De LoL World Championship,
  • DOTA2: The International,
  • World of Warcraft: BWCS,
  • Hearthstone: Heroes of Warcraft: BWCS,
  • Halo: Halo World Championship en
  • Starcraft II: BWCS.

Ook in Nederland zijn er steeds meer drukbezochte e-sportevenementen. De media krijgen steeds meer oog voor de populariteit van deze evenementen. FOX Sports zendt inmiddels zelfs al de Dutch College League uit op televisie. Andere grote e-sportevenementen in Nederland zijn

  • Battlecon,
  • Dutch College League,
  • ESL One. e-sports Amsterdam en
  • League of Legends EU, e-sports Rotterdam.

Deze evenementen zijn bij lange na niet zo groot als de toernooien in de Verenigde Staten of in Zuid-Korea, maar toch kunnen spelers hier al gauw tussen de 50.000 en 250.000 euro aan prijzengeld winnen.

WAT IS DE IMPACT VAN E-SPORTS OP HET WERKVELD?

De impact van e-sport op het werkveld van de coördinator sport en van de bewegingsleider is tot op heden niet erg groot. Dit kan echter veranderen in de toekomst. Sport betreedt namelijk steeds meer domeinen en nieuwe speelvelden, waarover in het hoofdstuk ‘Marktontschotting’ meer te lezen is. Dit betekent dat het speelveld waarop e-sports plaatsvinden ook een interessante werkomgeving kan zijn voor bijvoorbeeld bewegingsleiders en coördinatoren.

INHOUDSOPGAVE SPORT EN BEWEGEN