Producten en diensten op maat gemaakt met gebruik van digitale technologie

Digital service

WAT HOUDT HET IN?

Voor het specialiseren van producten en diensten op individueel niveau gebruiken we steeds meer persoons gerelateerde digitale data. Ook voor marketingdoeleinden. Zo zijn er ontwikkelingen gaande waarbij de consument door middel van een 360 gradenscan, uitgevoerd door een app van het bedrijf, een op maat gemaakt gezichtsmasker thuis kan laten bezorgen. De scan maakt gebruik van de camera die je telefoon door middel van gezichtsherkenning ontgrendelt. Vervolgens past de app de vorm en de ingrediënten van het masker erop aan. De huidscan zorgt voor een variatie aan data, waarop je vervolgens met reclamemiddelen kunt inspelen. Vooraf geselecteerde producten verschijnen op websites en die kunnen het koopgedrag beïnvloeden. Het mes snijdt in deze ontwikkelingen dus aan twee kanten.

WAT VERANDERT ER PER DOSSIER?

Onnodig veel data verzamelen 
Uit onderzoek van VPNgids.nl is gebleken dat 38 van de 40 onderzochte faceswap- en filterapps meer data verzamelen dan nodig blijkt. Zo maakt de app TikTok gebruik van je locatievoorziening, verzamelt gegevens uit je contactlijst en slaat hij gedeelde foto’s voor onbepaalde tijd op (Daily Data Bytes, 2021). Wat levert al deze data bedrijven op? 

Voor veel nieuwe technologische processen is de basis– kort samengevat – ‘kunstmatige intelligentie’. Oftewel artificial intelligence (AI), deep learning, machine learning en neural nets. Er bestaan namelijk vele begrippen voor hetzelfde principe: niet-biologische, zelflerende systemen.  

Tell me more | Kunstmatige intelligentie en algoritmes 
De woorden ‘zelflerend’ en ‘niet-biologisch’ zijn belangrijk. Kunstmatige intelligentie gaat over niet-voorgeprogrammeerde digitale systemen (een datamodel) die processen aanleren uit voorbeelden en die daarin verder denken en verbanden zien. Denk aan toepassing van de zelfrijdende auto. De auto rijdt en remt door ‘aangeleerde’ algoritmes. Het systeem herkent (is een aangeleerd algoritme) de vorm van een fietser en laat de auto automatisch remmen (Ecare, 2022).  

Bij uiterlijke verzorging kijken we naar toepassingsmogelijkheden die de service aan de klant en het gebruiksgemak vergroten. Denk aan gepersonaliseerde productieprocessen door middel van een 3D-printer (die maakt een huidscan van je gezicht, waarmee je vervolgens met afgestemde hoeveelheden van de juiste middelen een huidproduct kan printen). Of een virtueel vraag-en-antwoordspel (dat is ingericht als een digitale chatbot) waar je al je vragen over een product of dienst kunt stellen.  

Als het gaat om de data uit de concepten, ontstaan er steeds meer vragen over veiligheid en ethiek. Om bijvoorbeeld een chatbot goed te kunnen ontwikkelen, zijn veel data nodig waar je het algoritme op kunt instellen. Die data slaat men nu vaak nog geanonimiseerd op, maar het lastige is dat de ontwikkelaars van de technologie, zoals de spraak- en gezichtsherkenning, de AI, het in kaart brengen van emoties, vaak in Amerika of Azië zitten. Grote techbedrijven kopen de data op en voegen alle onderdelen samen om hier nieuwe producten van te maken. Of om ze in te zetten voor marketing of reclamedoeleinden. Hoe ‘menselijker’ de technologie, hoe toegankelijker die is voor mensen. “Zoiets kan je gebruiken voor goede, maar ook voor slechte zaken. Het gaat er dus om wie het toepast en hoe je iets inzet”, stelt Tegenlicht-regisseur Suchen Tan in het artikel ‘Komt een man bij de digidokter’ (2021). Bij de macrotrend ‘ketensamenwerking’ gaan we verder in op de aspecten rondom ethiek. Lees hier verder. 

UITERLIJKE VERZORGING

Smart skincare 
Wanneer er een ruime hoeveelheid data opgehaald is, kunnen bedrijven huidproducten ontwikkelen aan de hand van de algoritmes die zijn ontstaan. Zo kan een digitaal systeem op basis van alle foto’s roodheid, droge of juist vette huid, pigmentatie, acne of fijne lijntjes herkennen en producten voorschrijven die daarvoor een oplossing bieden. Dit zorgt voor een op maat afgesteld product, in plaats van een kant-en-klaar huidverzorgingsproduct (McQuarrie, 2021).

Er zijn zelfs ontwikkelingen in het integreren van een ‘slimme’ spiegel. Die maakt gebruik van een camera om beelden vast te leggen en de kenmerken op de huid zorgvuldig te analyseren. Kunstmatige intelligentie maakt dit mogelijk en helpt bij het diagnosticeren van huidproblemen. De aanbevelingen bij de diagnose zijn gepersonaliseerd en maken verbinding met een app die gebruikers naar een communityboard van mensen met vergelijkbare huidtypes brengt voor verdere discussie (Duong, 2021).

Scroll terug naar boven en lees verder in de tweede kolom

Servicetoepassingen
Digitale service voor geïnformeerde klant, de ‘beauty seeker’
Naast lichaamstoepassingen zijn er ook ontwikkelingen vanuit digitalisering in persoonlijkere service aan klanten. Marleen Kila, voorheen werkzaam bij ANBOS, vertelt over deze ontwikkeling.  

“Vernieuwingen binnen de uiterlijke verzorging gaan o.a. over digitalisering: hoe benader je de klant of een nieuwe klant? Vroeger wilde de klant gewoon een behandeling, nu zijn de klanten meer geïnformeerd en mondiger. Daar moet je mee om kunnen gaan.”
– Marleen Kila, voorheen werkzaam bij ANBOS 

Een gedigitaliseerd serviceconcept op maat is steeds belangrijker, zeker als je kijkt naar de nieuwe generatie die de consumentenmarkt betreedt. Deze groep staat ook wel bekend als ‘beauty seekers’. Ze zijn opgegroeid met een camera in de hand, die ze niet alleen gebruiken voor het vastleggen van foto’s, maar die je ook ‘virtual mirror’ kunt noemen. Lee Roberts, hoofd client partnership bij Snap Inc. vertelt over deze groeiende groep consumenten in de schoonheidsbranche (Culliney, 2021).

“The camera is their virtual mirror. On snapchat, they’re using that virtual mirror over 30 times a day. And what’s important, and what we’ve tried to move beauty brands along with, is they need to meet beauty seekers where they are – and that’s in front of the camera.” 

Roberts wijst op het creëren van digitale strategieën waarbij de camera centraal staat, omdat de interactie van de consument met de tool snel evolueert. Met name bij de generatie Z en de millennials onder de schoonheidszoekers op Snapchat, zeggen leidinggevenden bij Snap Inc.

Digitaal behandelplan
Uiteindelijk kan digitalisering zorgen voor een digitaal behandelplan. Producten kun je ermee op maat ontwerpen en bijvoorbeeld door 3D-printen realiseren. Neutrogena ontwikkelt bijvoorbeeld een gezichtsmasker, door een 360 graden scan van het gezicht. Dat is speciaal ontworpen op de maten van het gezicht en een 3D-printer maakt er vervolgens een hydrogelmasker van. Dit masker is gemaakt van cellulose, afkomstig van johannesbroodbomen en rood zeewier, en het bevat vijf klinisch geteste ingrediënten die de zes zones van het gezicht bedekken (Listek, 2021): 

  1. gezuiverd hyaluronzuur voor hydratatie van de huid,
  2. vitamine B3 om de huidconditie te stimuleren,
  3. moederkruid voor het verminderen van roodheid in het gezicht,
  4. gestabiliseerde glucosamine om het verschijnen van fijne lijntjes te beperken en
  5. vitamine C voor een algehele uitstraling van de huid.

VOETZORG

Voor de (medisch) pedicure zijn er ontwikkelingen rondom het vergemakkelijken van werkprocessen. Denk aan een machine die door middel van een laser je nagels kan lakken. De consument kiest de kleur van de nagellak en het apparaat brengt dit vervolgens aan. Clockwork is het bedrijf dat deze robot heeft ontwikkeld (Clockwork, z.d.). Het is hierbij belangrijk te kijken naar de verandering van de processen. De robot maakt het mogelijk een (gemakkelijk) alternatief te bieden, een ‘on-the-go-optie’, zoals ze het zelf beschrijven.   

“Dit is zo snel en goedkoop dat je je nagellak elke dag zou kunnen veranderen als je wilt”, legt Chris Masterson, ingenieur bij Clockwork, uit. Over eventuele schaalvergroting en distributie, of waar je een Clockwork-machine kunt kopen om het zelf te proberen, is nog niets duidelijk. “We onderzoeken de mogelijkheden met retailpartners, luchthavens, hotels en mogelijk bedrijfsgebouwen”, zegt medeoprichter Renuka Apte. Ze voegt eraan toe dat het doel van Clockwork niet is om nagelstudio’s te vervangen, maar dient als een alternatieve, on-the-go-optie (Decker, 2021). 

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER IN DE PRAKTIJK?

Virtuele chatbot
Het make-upmerk ‘War Paint for Men’ heeft zijn eerste winkel geopend in Carnaby Street in het centrum van Londen. Hier verkoopt het merk het volledige assortiment van War Paint for Men-producten en biedt het mannen de kans om de producten zelf uit te proberen. De winkel heeft verschillende technologische primeurs die de mannen helpen om de producten te ontdekken die het beste bij hen passen. ‘Ask Danny’, een virtueel vraag-en-antwoordspel, is daar een voorbeeld van. Consumenten kunnen op een scherm, waarop Danny zittend in een stoel te zien is, alle vragen stellen over War Paint of mannenmake-up (De Munnik, 2021). 

Skin care on demand
Dr. Robb Akridge vond inspiratie voor zijn nieuwste schoonheidscreatie in een chocolaterie in Parijs. “De meeste chocolaatjes waren individuele stukjes”, zegt hij, “en elk creëerde een ervaring die je alleen kon bereiken op het moment dat je erin beet.” Waarom zou huidverzorging niet hetzelfde kunnen zijn, vroeg hij zich af. En zie nu het ‘Opulus Beauty Labs-behandelingssysteem’ ($395). Een Nespresso-apparaat, maar dan voor huidverzorging, minus het plastic afval. Klanten plaatsen een kleine papieren ‘pod’, die twee formules bevat, in het apparaat (ter grootte van een waterfles).

Scroll terug naar boven en lees verder in de tweede kolom

Het apparaat warmt op om de formules te mengen en een dosis huidverzorgingsproduct voor eenmalig gebruik af te geven. Je moet het middel wel direct aanbrengen wanneer het nog warm is, zodat de huid het gemakkelijker kan opnemen. Dit biedt een op maat gemaakt huidverzorgingsproduct, gericht op het creëren van de juiste hoeveelheid (Time, 2021).

Digitale wet- en regelgeving 
Sinds 26 mei 2021 geldt nieuwe Europese regelgeving voor medische hulpmiddelen, ook wel Medical Device Regulation (MDR) genoemd. Vanaf deze datum moet het verhandelen en het gebruiken van medische hulpmiddelen aan strengere eisen voldoen. De MDR legt verplichtingen op aan fabrikanten, importeurs en distributeurs die medische hulpmiddelen op de markt brengen, maar legt geen verplichtingen op aan zorgverleners die behandelingen uitvoeren waarbij ze medische hulpmiddelen gebruiken. Een medische hulpmiddel is als een instrument, toestel of apparaat, software, implantaat, reagens, materiaal of ander artikel, een medisch doel heeft. De fabrikant bepaalt dit. Voor het toepassen door de zorgverlener van de crèmes en vloeistoffen of andere medische hulpmiddelen bij een behandeling van de patiënt of klant is de MDR niet van belang voor die zorgverlener. De verantwoordelijkheid voor het voldoen aan de eisen van de MDR ligt namelijk bij de fabrikant van de crèmes en vloeistoffen etc. (ProVoet, 2022).

WAT IS DE IMPACT VAN DIGITAL SERVICE OP HET WERKVELD?

Voor de uiterlijke verzorging vragen deze technologische innovaties een bewustwording van klantgedrag en werkprocessen die veranderen. Als de commerciële markt meer diensten gaat leveren, mogelijk gemaakt door (digitale) technologie, heeft de consument meer keuze. De vakbekwame werknemers in de uiterlijke verzorging zullen dan op andere (exclusieve) kansen moeten kunnen inspelen.

Impact leveranciers 
Veel praktijken zijn afhankelijk van de ontwikkelingen en kosten van de (geselecteerde) leveranciers. Als die ook 3D-printers ontwikkelen of aanbieden, zullen ze vanzelf ook in praktijken te gebruiken zijn. Waarschijnlijk start dit in het topsegment, waarna ze in de kleine thuispraktijken te zien zullen zijn. Dit is een ontwikkeling die interessant is om bij te houden op grootte en impact op het werkveld.

INHOUDSOPGAVE UITERLIJKE VERZORGING