Brede kijk op gezondheid door multidisciplinaire samenwerking

Ketensamenwerking

WAT HOUDT HET IN?

Waar specialisatie een rol speelt in samenwerkingen tussen medische en cosmetische behandelaren, zie je ook samenwerkingen ontstaan tussen andere branches, zoals wellness, de voedingsbranche of alternatieve gezondheidscentra. Er is meer bewustwording over de term ‘gezondheid’ in zijn geheel, zoals fysiek, mentaal en sociaal welzijn. Om dit samen te kunnen organiseren, huisvesten gezondheidscentra ook schoonheidsspecialisten en (medisch) pedicures. Dan kunnen consumenten daar terecht als ze klachten van medische of cosmetische aard hebben. Of als ze naar de kapper, visagist of manicure willen. Salons zijn steeds meer wellness-georiënteerd, het gaat om een ‘self-caremoment’. 

WAT VERANDERT ER PER DOSSIER?

BEIDE DOSSIERS

Om aansluiting te vinden met de ketenontwikkelingen zijn er mogelijkheden om keuzedelen te kiezen die kennis kunnen verbreden en inzicht geven in andere sectoren. Zo speelt voeding voor de schoonheidsspecialist een rol als een cliënt bijvoorbeeld acne heeft. Het keuzedeel ‘coaching bij voeding en beweging in de wellness’ biedt die kennis.  

Keuzedeel voor studenten vanuit alle dossiers te volgen 

Coaching bij voeding en beweging in de wellness 
In dit keuzedeel richt de beginnende beroepsbeoefenaar zich op de bewustwording van factoren die van belang zijn voor een gezonde leefstijl en op het bevorderen daarvan via voeding en bewegen. Hij ziet in dat gezonde voeding en beweging van cruciaal belang zijn voor een gezonde leefstijl en leert informatie over gezonde maaltijden over te dragen. Daarnaast leert de beginnende beroepsbeoefenaar om cliënten te coachen bij het bewuster bewegen, door individuele cliënten oefeningen aan te bieden (SBB, z.d.).  

Enkele punten voor vakkennis en vaardigheden 

  • Kan advies geven over gezonde voeding, passend bij de persoonlijke situatie en behoeften van de cliënt. 
  • Kan advies geven over beweging, passend bij de persoonlijke situatie en behoeften van de cliënt. 

De aansluiting met de wellnessbranche is steeds meer zichtbaar in de praktijk. Schoonheidsspecialisten werken in wellness-salons of beautypraktijken die ook wellnessactiviteiten organiseren. Drs. Ton Beljon, werkzaam bij Chi Natural Life, vertelt over zijn visie op de toekomst van de beauty- en de wellnessbranche (Beauty-Pro, 2020). 

Scroll terug naar boven en lees verder in de tweede kolom

“Beauty en wellness zullen altijd een grote rol blijven spelen in het dagelijks leven van mensen. Leven is zien en gezien worden, dus mensen willen er goed, succesvol en verzorgd uitzien. Een belangrijke trend die verder zal doorzetten, is dat huidverzorging en huidverbetering ook altijd ingebed moeten zijn in een stuk wellness en ontspanning. Ontspanning is immers minstens zo belangrijk voor de huid, omdat alleen dan de huid werkelijk kan herstellen en zelfs verbeteren. Mensen zijn steeds kritischer in hun keuzes en stellen veel vragen. Dit geldt onder andere voor voeding, maar ook voor je huidvoeding. Waar komt die vandaan? Waarom zit er nog steeds zo veel in plastic verpakt? Wanneer zijn die micro- en nanoplastics nu werkelijk verdwenen uit alle producten? Is natuurlijke huidverzorging dan toch beter voor je huid? Wat zijn duurzame grondstoffen? Wanneer betaal je een eerlijke prijs? Natuurlijke huidverzorging, duurzaam geproduceerd, is nu de trend, en zal de toekomst van de beautybranche blijvend veranderen.” 

Het keuzedeel ‘wellness en sauna’ leert studenten meer over wellness en de werkzaamheden die daarbij aansluiten.

Keuzedeel voor studenten vanuit alle dossiers te volgen

Wellness en sauna
Dit verbredende keuzedeel is gericht op wellness en sauna. Bij wellness gaat het om het zelfstandig kunnen aanbieden van verschillende ontspanningsmassages, aanvullende wellnessbehandelingen en aanvullende taken uitvoeren die voorkomen in de wellnessbranche. Bij sauna gaat het om begeleiden en instrueren van gasten die de sauna bezoeken. De zintuiglijke beleving van de gasten is bij beide een belangrijk aspect. Het werkveld van de beginnende beroepsbeoefenaar richt zich in de wellnessbranche voornamelijk op uitrusten en beleven. In het keuzedeel komen het uitvoeren van een wellnessbehandeling en het begeleiden van gasten bij een bezoek aan de sauna aan de orde (SBB, z.d.-b).

Enkele punten voor vakkennis en vaardigheden

  • Heeft brede kennis van anatomie en fysiologie die van belang is bij het aanbieden van wellnessbehandelingen.
  • Heeft brede en specialistische kennis van saunaleer (typen sauna’s, effecten, opgieting en saunagang).
  • Kan massagetechnieken en behandelingen toepassen, zoals ayurvedische massage, (salon)hamam, hotstonemassage, kruidenstempelmassage en klankschaalmassage en intensieve rug-, nek- en schoudermassage.
  • Kan korte, aanvullende ontspanningsbehandelingen uitvoeren.

Ook de coronapandemie heeft bij consumenten gezorgd voor meer bewustwording over bijvoorbeeld de effecten van stress en slaapproblemen op de huid. Gebruikers zijn op zoek naar schoonheidsproducten met ontspannende voordelen om er gezonder uit te kunnen zien, maar ook om de lockdowndagen door te komen. WGSN signaleert een hoogtepunt van de ontwikkeling tijdens de vroege stadia van de lockdowns in 2020 (Middleton & Hussain, 2021).

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER IN DE PRAKTIJK?

Kuurreizen  
Voor mensen met bijvoorbeeld psoriasis of reumatische aandoeningen zijn kuuroorden al lange tijd een fijne oplossing om te ontspannen. Ze reizen naar de Dode Zee in Jordanië om te kuren, of verblijven een maand in een wellnessresort in Slovenië om drie keer per dag water te drinken uit een bron, waarbij zelfs de manier van drinken en de temperatuur van het water is voorgeschreven door de persoonlijke arts die je gedurende je verblijf hebt (Wellness Spots, 2022).  

Scroll terug naar boven en lees verder in de tweede kolom

Vitaminevakantie
Niet lichaamsbeweging of meditatie, maar op vakantie gaan is dé vorm van selfcare in 2022: 63 procent van de Nederlanders bevestigt in een onderzoek van booking.com dat reizen hun mentale en emotionele gezondheid meer verbetert dan andere vormen van rust en ontspanning. Na meer dan een jaar van steeds maar veranderende reisbeperkingen zijn de positieve effecten van reizen op onze gezondheid erkend: bijna de helft van de Nederlanders (49 procent) zegt niet beseft te hebben hoe belangrijk reizen voor hun welzijn was, totdat het niet meer mogelijk was. Daarnaast geeft 75 procent aan dat een geplande vakantie een positieve impact heeft op hun emotionele gezondheid (Booking.com, 2021). 

Thuisservice
Het bedrijf Éminence Organic Skin Care beschrijft in zijn magazine de verschuiving van gezichtsverzorging naar lichaamsverzorging. Waar voorheen de nadruk lag op gezichtsverzorging, zie je nu de lichaamsbehandelingen enorm toenemen. Total care en een holistische aanpak sluiten hierbij aan. Daarnaast heeft de consument sinds de lockdown(s) de home treatment ontdekt. De verwachting is dat die trend aanhoudt. Met een goed advies en goede producten kun je thuis je huid verbeteren (Aarts, 2021).  

WAT IS DE IMPACT VAN KETENSAMENWERKING OP HET WERKVELD?

“In een hotel vind je de wellness en spa’s bij elkaar, daar is hospitality al een belangrijke vaardigheid. Als je daar als schoonheidsspecialist aan het werk bent, moet je die vaardigheid ook beheersen. De praktijk vraagt het steeds meer en studenten leren hiermee echt wat de klant van de werkvloer verwacht.” 
– Marleen Kila, voorheen werkzaam bij ANBOS 

Scroll terug naar boven en lees verder in de tweede kolom

Voor de uiterlijke verzorging betekenen deze samenvoegingen op één locatie dat je breder moet kijken dan de gezondheid van huid en voeten. Het vraagt communicatieve vaardigheden om de consument te kunnen adviseren welke andere disciplines kunnen helpen bij de optimalisatie van de gezondheid. Ook is de werknemer gericht op gastvrijheid. Wanneer meerdere disciplines samenkomen, ben je onderdeel van een concept dat draait om de consument: het self-caremoment. Er zal meer focus liggen op een servicegerichte aanpak, klantbinding en de juiste ethische houding.  

House of Bloom
Een mooi voorbeeld van een samenvoeging van disciplines is de nieuwe salon House of Bloom van het Summa. Zij hebben in 2021 samen met 1100 studenten de nieuwe salon House of Bloom geopend. Het is een leeromgeving voor kappers, nagelstylisten en pedicures maar is ook open als kenniscentrum met aandacht voor innerlijke en uiterlijke schoonheid.  

De gedachte achter het lesconcept is dat studenten niet in een klaslokalen, maar op de werkvloer uitgroeien tot professionals. De salon is ook een ontmoetingsplek voor de buurt. Haarverzorging en schoonheidsbehandelingen voeren er de boventoon, maar House of Bloom staat ook open voor workshops, lezingen en demonstraties op het gebied van voetzorg. Op de derde verdieping, een verlengstuk van het House of Bloom, is een speciaal praktijk- en theorielokaal ingericht puur voor voetzorg. Hier worden dagelijks praktijk- en theorielessen gegeven. Studenten werken in de praktijk op betalende modellen en doen zowel pedicure- als medisch pedicure-behandelingen (De Jager, 2021). 

INHOUDSOPGAVE UITERLIJKE VERZORGING