Samenwerking met lokale ondernemers

Lokalisering

Horeca

WAT HOUDT HET IN?

Er is meer vraag naar lokale producten. Hoe korter de keten, hoe minder risico, lijkt het nieuwe devies. Producten uit eigen land hebben vaker de voorkeur. Ingrediënten van ver raken uit de gratie. We willen minder afhankelijk zijn van producten uit het buitenland. Het initiatief support your locals, dat tijdens de coronacrisis is gestart, groeit. Begin 2021 is het overgenomen door maaltijdboxbedrijf Boerschappen. Hiermee hoopt het bedrijf ook in Amsterdam de lokale en korte voedselketens flink te verbeteren. (Groeneveld, 2020; Grosfeld, 2021)

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK?

  • Een restaurant dat gebruikmaakt van een kortere keten is De kaart van Broei in Utrecht. Het menu is volledig vegetarisch. De gerechten komen tot stand door samenwerking met lokale, kleinschalige boeren, brouwers, branders en telers. (Jan, 2019)

Hotels kiezen er bewust voor om seizoengebonden eten aan te bieden. “Wij doen onze inkopen alleen in het seizoen. Dus als het niet in het seizoen te verkrijgen is, halen we het ook niet van ver om de klant daarin tegemoet te komen. En ik denk dat de mensen er al aan gewend zijn dat je een aantal zaken alleen kunt kopen als ze in het seizoen verkrijgbaar zijn. De medewerkers gaan daarin mee. De chef kookt ernaar, de kaart passen we erop aan. Onze medewerkers zijn erop getraind om er uitleg over te geven.”
– Jolijn Zeeuwen, Hilton Rotterdam

Toerisme en recreatie

WAT HOUDT HET IN?

Tijdens de coronacrisis is lokaal reizen een belangrijke trend geworden. Het is gemakkelijker, veiliger en vaak ook duurzamer. Dichter bij huis blijven en de eigen omgeving ontdekken, in plaats van rondreizen. Ruim een derde (35%) van de Nederlandse reizigers is ook op middellange termijn (7-12 maanden) van plan binnen eigen land te reizen. En 31 procent wil dat ook op langere termijn (meer dan een jaar) doen. Wat lokaal reizen betreft, is 40 procent van plan om een nieuwe bestemming te ontdekken binnen hun thuisregio. 44 procent neemt de tijd om van de natuur in eigen land te genieten. Meer dan een derde (34%) is van plan om ergens heen te reizen waar ze al eerder zijn geweest (lokaal of verder weg) vanwege de vertrouwdheid. De liefde voor reizen naar bestemmingen verder weg is echter niet verdwenen. Waardering voor de eigen, vertrouwde omgeving krijgt een plekje naast de blijvende liefde voor, en het verlangen naar langeafstandsreizen. Want bijna een vijfde (18%) van de Nederlanders is van plan om tegen eind 2021 naar een verre bestemming te reizen, tegen slechts 7 procent eind 2020. (Redactie TravelNext, 2020)

WAT IS DE IMPACT VAN LOKALISERING OP HET WERKVELD?

BENODIGDE VAARDIGHEDEN

Een kortere keten heeft weinig impact op het werkveld. Het vraagt van een medewerker wel dat hij omgevingsbewust is, en dat hij kennis heeft over waar de regio sterk in is: welke producten en diensten worden aangeboden vanuit de regio?

INHOUDSOPGAVE GASTVRIJHEID