Online de klant van dienst zijn

E-business

 WAT HOUDT HET IN?

In 2025 zal zo’n twaalf procent van alle voedingsaankopen online gebeuren. Men koopt vaker dan voorheen boodschappen online en de coronacrisis heeft die ontwikkeling versneld. Jongere generaties groeien op met de digitale besteltechnologie. Ten tijde van de coronacrisis zijn ook oudere generaties meer ermee vertrouwd geraakt. Waarschijnlijk komt na de coronacrisis een deel van de (oudere) klanten weer meer naar de fysieke winkel. Zij waarderen het persoonlijke contact en het maken van een praatje in de winkel.

Bakkerijen
Om direct contact te maken met de klant, kan het voor bakkers zinvol zijn om vaker overdag in de zaak te werken dan in de nacht. De bakker kan dan aan de klant direct uitleg geven over de ingrediënten en bereiding van het brood en ondertussen de klant beter leren kennen.

“Klanten missen ook de gezelligheid in de winkel. We merken nu ook dat als we brood brengen aan de deur, je daar je praatje hebt, in plaats van in de winkel. De nieuwe generatie went aan minder contact. Maar veel mensen willen straks weer echt terug naar ‘het gewoon’, al wordt het sowieso anders. Zoals vorig jaar, toen we dertig mensen in de winkel hadden met oud en nieuw: als de deur opende, ging de hele groep naar voren en weer naar achteren. Dat krijgen we natuurlijk nooit meer. Dat afstand houden in de winkel blijft wel.”
– Loes Baas, NBOV

Er zijn concepten ontstaan voor de kleinere ambachtelijke winkels waardoor het gemakkelijker is om de klant online te bedienen. Een bakkerij of slagerij kan samenwerken met platforms die boodschappendiensten aanbieden. Maar niet elk product leent zich voor online bestellen. In sommige situaties blijft persoonlijk contact belangrijk om de klant goed te bedienen en te weten en écht aan te voelen wat de klant wil.

Als iemand een bruidstaart voor vijftig personen via de webshop bestelt, denk ik: wat voor smaak, wat voor kleur, wat wil je erop? Dus die hebben we uit de webshop gehaald. Want na die bestelling had je nog twintig telefoontjes te doen. Dan denk ik: bel me nou gewoon eerst en vertel me wat je wilt. Dan maken we een proeftaartje en dan kunnen we even praten.”
– Loes Baas, bestuurder NBOV

Kappersbranche
Steeds meer mensen kiezen een specifieke salon die past bij wie ze zijn. De kappersbranche kenmerkt zich door een hoge mate van loyaliteit. Men gebruikt meningen van vrienden, bekenden en collega’s nog steeds het meest bij de keuze voor een kapsalon. Mond-tot-mond reclame vindt in toenemende mate plaats op social media en dus ook over kappers.

Een andere vorm van online reclame is het schrijven en lezen van kappersreviews. Dit betekent dat een investering in klanttevredenheid indirect leidt tot positieve reclame die anderen verspreiden. Kappers proberen klanten loyaal en tevreden te houden en de zichtbaarheid op peil te houden door middel van e-mailmarketing. Met e-mails houdt de kapper de klant op de hoogte van ontwikkelingen.

Kappers gebruiken webshops om producten te verkopen naast de normale verkoop in de salons. Zo hoeven klanten niet langs te komen om hun voorraad aan te vullen en kunnen ook niet-klanten producten kopen. In kalmere periodes, of uitzonderlijke periodes zoals de coronacrisis, kan de kapper zo toch een (passief) inkomen genereren. Te verwachten is dat dit ook na de coronacrisis wenselijk blijft. Toch blijft ook deskundige advisering en verkoop van haarproducten in de salon van belang. Immers goede advisering kan de kapper juist in de salon goed geven.

Zo vertelt Dominic Vleer (Atelier DMNC): “Er loopt steeds minder winkelend publiek langs jouw etalage dat denkt: hé, daar staat mijn favoriete shampoo. Dus misschien moet je wel meer online gaan doen om zichtbaar te blijven. Online is een middel om passief inkomen te genereren. Ik moet minder met mijn handen aan het werk, maar kan via meer kanalen kleine beetjes inkomsten genereren. Ik denk dat dat ook een trend wordt in onze branche.”

 WAT VERANDERT ER?

Versspeciaalzaken
Het is voor versspeciaalzaken van belang zich te transformeren tot digitaal bedrijf, om hun klanten on- en offline nog beter te volgen en van dienst te zijn. Een toegankelijke en aantrekkelijke website is belangrijk, die aansluit bij waar de winkel voor staat en wat de winkel wil uitstralen. De klant wil dat de offline beleving en ervaring in de winkel ook online herkenbaar is.

Bakkerijen
Nagenoeg elke bakker heeft een (goed) werkende bestelwebsite. De meeste vooruitstrevende zaken hebben ook een goede mobiele versie beschikbaar. Loes Baas, bestuurder NBOV en mede-eigenaar van een bakkerij, vertelt daarover: Er moet een beetje actie zijn in de webshop om aantrekkelijk te blijven. Ik wil ook dat onze webshop is zoals onze winkel is. In de winkel zorgen we voor een ambachtelijke uitstraling en elke week nieuwe producten. Dat verwachten ze ook gewoon in ons dorp. Ik heb een deegrol- en een broodroosterverzameling in de winkel staan. Er is veel te zien in de winkel. Je moet een webshop ook een beetje ‘winkelbaar’ maken. Daarmee bedoel ik dat de website niet alleen maar vol staat met foto’s van producten en allergenen informatie. Liefst ook met een leuk verhaal erachter, een goede storytelling geeft de klant een fijn gevoel.

Sommige bakkers zijn ver met digitalisering, met een webshop, broodabonnementen en een representatief socialmediakanaal. Het is niet essentieel dat een bakker daarbij zelf goed met een computer overweg kan. Uitbesteden is vaak geen verkeerde keuze om het professioneel aan te pakken, als de bakkers daarmee online maar zichtbaar zijn voor het doen van bestellingen.

“’s Ochtends zie ik allemaal Gefelicitaart-auto’s rijden. Dan denk ik: waarom bestel je dat niet bij de bakker? Maar een bakker moet wel vindbaar zijn, voor de – veelal – kantoren die deze bestelling doen, ook op social media.”
– Tamara Hoogerwaard, Bakery Institute

De consument is kritischer. Bovendien heeft hij door social media de mogelijkheid zijn mening over producten wereldkundig te maken. Dit stelt winkelambachten die niet de hoogste standaarden gebruiken in toenemende mate bloot aan kritiek van consumenten.

Kappersbranche
Het gebruik van een website voor het kappersbedrijf, het plaatsen van berichten op social media en het sturen van berichten ter herinnering aan een afspraak blijken steeds belangrijker en meer gemeengoed. Vanwege corona werd er via social media meer contact gezocht met de klanten. Men geeft tips, verkoopt producten en geeft korte e-learnings. Daarnaast plaatst men acties of doet aan andere klantenbinding. Ook vaak via de website, Facebook of LinkedIn. Studenten vinden modellen via social media.

Processen op het gebied van kassasystemen, social media en de inzet van marketingtools zijn nu eenvoudiger voor de kapper in de salon. Een eigen website is belangrijk; niet alleen voor klanten om je te vinden en voor het online maken van een afspraak, maar ook zodat klanten kunnen zien waar de kapper bekwaam in is en wat ze van hem kunnen verwachten. Een kapper kan ook social media, zoals Pinterest inzetten, om moodboards of foto’s van kapsels op te plaatsen. Zo kan hij zijn visie en expertise tonen aan (potentiële) klanten.

Willy Gout (Waxx): “Die onlinecommunicatie kan ook in de vorm van een digitaal modellenboek, want die kapselboeken zijn natuurlijk verleden tijd. Ik weet niet of er nog kapselboeken op de leestafel liggen, maar die zijn nooit volledig.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER IN DE PRAKTIJK?

  • In Den Haag is in 2019 Instant gestart. Instant zorgt ervoor dat de klant producten van lokale versspecialisten (de bakker, de slager en vishandel) bezorgd krijgt wanneer hij dat wil. Dat kan binnen een uur, maar ook in de avond na sluitingstijd van de winkels. Op Instant zijn alle versproducten van lokale winkeliers op één plek te vinden: het brood van Meesterbakker Roodenrijs, de verse vis van Vis. Het voordeel van Instant is dat je in één keer bij verschillende winkels kunt bestellen en dat alles bij je thuisbezorgd krijgt. (Jansen, 2019)
  • Tijdens de coronacrisis zijn ook initiatieven gestart zoals Support Your Locals Amsterdam. Begin 2021 is Support Your Locals overgenomen door Boerschappen. Boerschappen is een gespecialiseerd bedrijf dat producten rechtstreeks van de agrariër inkoopt, in een korte keten, om in maaltijdboxen aan de consument te verkopen.
  • Crisp is een supermarkt-app voor vers eten. Het biedt vlees rechtstreeks van de slager en worstenmaker, groente van de groenteboer, brood van de bakker, vis van de visafslag en delicatessen van een traiteur. Je krijgt gegarandeerd verse producten, die je via de app bestelt. Met de track-and-trace-informatie zie je precies hoe laat Crisp er zal zijn. 

 WAT IS DE IMPACT VAN E-BUSINESS OP HET WERKVELD?

Versspeciaalzaken
De ondernemer moet goed zicht hebben op de bezorging- en afhaalmogelijkheden en wat de bijkomende kosten van bezorging zijn. De beroepsbeoefenaar moet technisch in staat zijn om de binnengekomen bestellingen te verwerken. Enige digitale vaardigheid is dus noodzakelijk. De medewerkers in de versspeciaalzaak zijn ook meer tijd kwijt aan het verzendklaar maken van de producten.

Bakkerijen
De toenemende e-commerce vraagt om meer kennis op het gebied van beeldcultuur, content genereren en (self)branding. Om mee te gaan in de bestelmogelijkheden moet een bakker over computertechnieken beschikken, om bijvoorbeeld de juiste afbeelding te laten zien of om een logo toe te voegen. Hij moet overweg kunnen met Word en digitaal een afbeelding kunnen bewerken.

Voor een leidinggevende/ondernemer bakkerij is het van belang dat hij weet wat er mogelijk is op technologisch gebied en dat hij er goed mee kan werken. Het bouwen/maken van dergelijke systemen zullen de meeste bedrijven uitbesteden aan specialistische bedrijven. Om hierin inzicht te hebben is het belangrijk om een serieuze gesprekspartner van de IT’ers te zijn. Ook zal de ondernemer zelf in staat moeten zijn om de website en webshop te beheren. Daar komt veel extra tijd en werk bij kijken. Dit kun je ook uitbesteden, maar dat gaat ten koste van de omzet. Het is belangrijk om op de website te laten zien wie je bent, wat je wilt en wat je kunt.

 

Die webshop kost heel veel tijd. Er moet altijd van een product een foto bij. En dan die extra mails die erover komen. Mensen mailen me ook foto’s die op de taart moeten. Die moeten ook voor de banketbakkerij uitgeprint worden  De pakbonnen ook en die gaan weer met de bezorger mee. Het is veel administratief werk, dat er allemaal bijkomt. Daar heb ik mezelf wel over verbaasd de afgelopen paar jaar. Dertig jaar terug leefden we zonder computer. Nu staat de computer acht uur per dag aan voor de bakkerij. Voorheen ging de telefoon en zetten we alle bestellingen in een groot boek welke ze ook in de bakkerij gebruikten en dat was het. Het word er niet simpeler op.”
– Loes Baas, NBOV

Kappersbranche
Ook in de kappersbranche is meer digitale kennis van online marketing en merchandising belangrijk om online vindbaar te zijn voor de klant. Het beheren van een website en een webshop gaat niet alleen om het online verkopen van producten, maar ook om het online vertellen over je product. Je moet als vakman het ambacht uitdragen en een beleving aanbieden, zowel digitaal als in de winkel.

INHOUDSOPGAVE WINKELAMBACHT