On – en offline de klant bereiken

E-business

 WAT HOUDT HET IN?

Agrarische sector

Steeds meer gespecialiseerde bedrijven leveren rechtstreeks producten van agrariërs via webwinkels en maaltijdboxen. De geschatte omzet is 30 miljoen euro, waarvan 20 miljoen euro voor rekening komt van de producenten. De levering aan instellingen, horeca en catering blijft in vergelijking met 2013 achter qua aantal en omzet. Enkele initiatieven zijn daarmee gestopt, omdat het lastig is dagelijks te kunnen leveren. (Wageningen University Research, 2019)

De verkopen van agrariërs aan consumenten zijn sinds maart 2020 verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. Bijna een op de vijf huishoudens heeft in 2020 weleens rechtstreeks bij de producent gekocht. Vóór de coronacrisis was dat nog iets meer dan een op de tien huishoudens. Het zijn vooral ouderen die de agrariër goed weten te vinden. Die groep is met bijna 70 procent van de klandizie oververtegenwoordigd, maar de jongeren zijn bezig met een opmars. Mensen gaan ook vaker naar de agrariër en ze geven per bezoek meer uit. Er zijn websites zoals Productenvandeboer die een goed overzicht geven van wat er te koop is. (NU.nl, 2020c)

Groene sector

De online verkoop van groene producten (bloemen, planten, tuinbenodigdheden, etc.) en dierbenodigdheden neemt toe. Dit is versterkt door de coronacrisis. Dierenwinkels, tuincentra, ruitersportretailers en bloemenwinkels spelen hierop in met initiatieven die het online kopen makkelijker maken. De online verkopen van bloemen stijgen nog wel. Uit consumentenonderzoek uitgevoerd door Q&A blijken gemak, service, mogelijkheid tot prijsvergelijking en het grote assortiment redenen te zijn om juist online bloemen te bestellen. Ondernemers concurreren liever op gemak en service dan op prijs. Concurrentie op prijs zet de marges onder druk. Door in te zetten op bepaalde niches en daarbij de consument te ontzorgen, kan de prijs minder belangrijk worden in de aankoopbeslissing van de consument. (Menkveld & De Ruyter, 2020)

 WAT VERANDERT ER?

Groene sector

Bloem, groen en styling
Een enorm assortiment, kleine bestelhoeveelheden, een fullservicepakket van thuisbezorgen en in de toekomst mogelijk zelfs servicemerchandisingsconcepten zijn denkbaar bij de bloemist. Je kunt er abonnementen afnemen die inspelen op de behoefte aan gemak en ontzorging. Als je kiest voor een abonnement brengt een bloemist steeds opnieuw een boeket met vaas bij je thuis en neemt de oude vaas mee. Je kunt met hem afspreken dat hij je periodiek laat weten hoe je moet omgaan met de plant of dat hij je advies geeft. Zo neemt de bloemist de zorg over de bloem of plant van de klant over.

Paardensport- en houderij
Ruitersportretailers en hippische merken, waar de verkoop van producten centraal staat, hebben te maken met de opkomst van e-commerce en digital. De consument doet steeds meer inkopen online, en dit is tijdens de coronacrisis verder versterkt.

Dierverzorging
Ook in de dierverzorging verwacht men een sterke toename van internet als verkoopkanaal. Voor ongeveer een zesde van alle honden- en kattenvoer is de webwinkel het primaire aankoopkanaal. Die opmars lijkt niet te stuiten. Elk jaar stijgt de online verkoop van honden- en kattenvoer met 3 procent, wat grotendeels ten koste gaat van de verkoop in de supermarkt. De markt wordt steeds diffuser, waardoor het traditionele kanaal minder zichtbaar is. Dat blijkt ook uit de opkomende trend van onlineplatforms, die klanten en dieren samenbrengen. Het platform Pawshake.nl is hiervan een voorbeeld. Steeds meer is er tegengeluid om dieren in winkels te verkopen. Welkoop besloot met ingang van 2019 te stoppen met de verkoop van knaagdieren in de winkels. (Dibevo, z.d.; Sophia Vereeniging, 2018)

Henk van Houwelingen van Dibevo legt uit dat dierenspeciaalzaken door de ontwikkeling van webwinkels met dezelfde uitdagingen te maken hebben als andere winkels: “Alles wat te lezen is over winkels speelt in meer of mindere mate ook bij ons. Dus als het gaat over leegstand in winkelstraten, daar hebben onze winkeliers ook last van. De gezelschapsdierensector is wel een crisisbestendige sector. De coronapandemie heeft gezorgd voor een sterke groei in het aantal gehouden huisdieren en ook voor een versnelling in de digitalisering. ‘Macro’ gezien groeit de omzet sterk, en dus is zowel voor de fysieke winkel als de digitale winkel ook de omzet gestegen, maar de structuurwijziging in lokale winkelgebieden gaat gewoon door met alle toekomstige gevolgen voor die lokale winkels van dien.

 WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER UIT DE PRAKTIJK

  • Er zijn steeds meer nieuwe initiatieven die het kopen van bloemen en planten online mogelijk maken. Voorbeelden zijn Bloomon, topbloemen.nl, Flower family en Sprinklr. Bij Bloomon kun je zelf je abonnement kiezen: tweewekelijks, elke maand, in de avond of overdag. Je bepaalt zelf hoe vaak en wanneer je bloemen laat bezorgen. Ook het duurzame initiatief Reflower maakt gebruik van een abonnementsservice op blijvende bloemen.

WAT IS DE IMPACT VAN E-BUSINESS OP HET WERKVELD?

Een medewerker bij een bloemist heeft meer werk aan het verzendklaar maken van de producten en zal nauw samenwerken met de koeriersdienst die verantwoordelijk is voor het vervoer. De service bij een bloemist verandert door de digitale veranderingen. Een (digitale) bloemist zal straks niet alles meer op voorraad hebben, maar kan wel snel bestellen bij de kweker. Bloemisten ontwikkelen zich meer tot adviseur en begeleider. Het is voor hen van belang om meer te leren denken over, en in te spelen op de steeds veranderende wensen van de consument. 

Veel consumenten oriënteren zich goed online, maar verwachten dat medewerkers hen aanvullend kunnen informeren en adviseren. Voor medewerkers van een dierenspeciaalzaak is het van belang om duidelijk te maken wat de meerwaarde is van de dierenspeciaalzaak. Die meerwaarde zit in de wijze waarop ze de klant benaderen, in het geven van goede informatie en het overbrengen van hun kennis van zaken.

Henk van Houwelingen van Dibevo legt uit hoe je in een fysieke winkel het verschil kunt maken: “Het is toch grappig als een klant binnenkomt en je de naam van zijn hond weet. Het internet is natuurlijk een enorme kennisbank. Diereigenaren zijn beter geïnformeerd, je zult dus slim met je kennis om moeten gaan, wil je de klant goed adviseren. Als die consument meer weet dan jij heb je geen toegevoegde waarde voor hem en verlies je mogelijk een klant.” 

INHOUDSOPGAVE GROEN