Gepersonaliseerde producten voor mens en dier

Personalisering

 WAT HOUDT HET IN?

Er komt steeds meer vraag uit de markt naar gepersonaliseerde producten of producten met speciale samenstellingen. Klanten waarderen het dat de bloemist iets speciaals voor hen maakt waar vakmanschap en deskundigheid uit blijkt.

Mensen beschouwen hun huisdier(en) vaak als hun kind of lid van het gezin. Gezelschapsdieren lijken een verlengstuk te zijn van de identiteit van de eigenaar. Dit zorgt ervoor dat klanten steeds vaker en steeds meer persoonlijke eisen stellen. Humane trends slaan over op dieren, zoals de ontwikkeling van vegetarische voeding voor dieren, kleding (jasjes) voor dieren of een spa. In het buitenland komt zelf plastische chirurgie voor dieren vaker voor. De huisdiereigenaar heeft lang niet altijd voldoende kennis om dat goed te doen en dan is het goed om daarop als professional te kunnen inspelen.

 WAT VERANDERT ER?

Groene sector

Bloem, groen en styling
De bloemist merkt in zijn werkveld dat er behoefte is aan persoonlijke aandacht en een product dat helemaal voldoet aan de wensen van de klant. Marco Maasse (VBW) verwacht, ondanks het gemak van het online kanaal, dat de consument de bloemist op waarde blijft schatten en het de moeite waarde blijft vinden om bij de winkel zelf een bos bloemen te kopen.  

“Consumenten vinden het best aardig om een tijdje digitaal bloemen te bestellen. Maar op een gegeven moment merken ze dat ze ‘het persoonlijk op maat maken’ door de bloemist missen. Net als het verhaal van de bloemist, zijn aandacht voor de klant, het sfeertje in de winkel. Klanten krijgen er persoonlijk advies. Dat krijgen ze niet bij een supermarkt. De bloemist van de toekomst weet alles van consumententrends, ontwikkelingen (kleur/vorm enz.) per seizoen, zorgt voor een sfeer van hospitality in de winkel (fysiek/online) en hij zorgt ervoor dat bloemen en planten kopen vooral ook een sociale bezigheid is. En uiteraard kan de bloemist prima adviseren met zijn productkennis, toepassing, stijl, passend in een omgeving, passend bij consumentenwensen. De bloemist is steeds meer een sierteeltmarketeer met persoonlijk klantencontact en tailormade oplossingen voor zowel thuis als bij iedere gelegenheid. Het belang van communicatievaardigheden is daarbij groot.”

 

Dierverzorging
Dat mensen het allerbeste voor hun dier willen, is te merken in het werkveld van de dierverzorging. Bij tuincentra en dierenspeciaalzaken is de trend van humanisering en het gegeven dat klanten meer te besteden hebben, terug te zien in het assortiment. Er is gezonde, vegetarische voeding voor gezelschapsdieren verkrijgbaar. En er is een groter assortiment aan mandjes, koffers en huizen dan enkele jaren geleden. Voor ieder specifiek dier en diens karakter is wel iets te koop. Dat merken dierenpensions. De klanten zijn kritisch en mondiger en komen op voor de belangen van hun gezelschapsdier. Wanneer klanten hun huisdieren naar een pension brengen, krijgen ze een rondleiding en mogen ze de logeeromgeving bekijken en inrichten naar de wensen van hun huisdier.

WELKE VOORBEELDEN ZIJN ER IN DE PRAKTIJK?

Spotify heeft speciale afspeellijsten voor huisdieren. Het bedrijf speelt hiermee in op het gegeven dat bijna 70 procent van de eigenaren hun huisdier toezingt en 57 procent er zelfs mee danst. (Dibevo, 2020)

WAT IS DE IMPACT VAN PERSONALISERING OP HET WERKVELD?

BENODIGDE VAARDIGHEDEN GROENE SECTOR

Bloem, groen en styling
Vaardigheden van de bloemist van de toekomst zijn:

  • klantgericht werken (goed luisteren en kijken),
  • hospitality en communicatievaardigheden,
  • persoonlijk advies en productie op maat,
  • ontzorgen van de klant en
  • een product aanbieden dat past bij het interieur van de klant.

De bloemist heeft straks de rol als adviseur en begeleider. Marco Maasse (VBW): “Er zijn straks twee types bloemisten. De een is de bloemist voor alledaags bloemwerk. Die is gericht op omloopsnelheid, heeft een dagelijks vers assortiment, werkt snel en klantgericht en biedt weinig service. Het andere type bloemist is de interieuradviseur die met de klant diepere gesprekken kan voeren. Als klant zou je ook een filmpje van je huis kunnen maken. Dan kan de bloemist op afstand meedenken over hoe je je huis verder kunt aankleden met kleuren en welke bloemen en planten daarbij passen. De bloemist geeft dan interieuradvies passend bij de stijl die de consument voor ogen heeft. Dat kan ook de bloemist in het hogere segment zijn, die informatie, advies en begeleiding geeft. Dat is de bloemist die bijvoorbeeld een jaarbudget heeft om bij bedrijven bloemen die passen bij het interieur te verzorgen. Die rol zien we als een toekomstige ontwikkeling.”

Het is voor de bloemist van belang om meer te leren denken vanuit de wensen van de consument. Volgens Marco Maasse zouden bloemisten zich meer moeten richten op specifieke consumententypes.

“We hebben onderzoek laten uitvoeren waar vijf types consumenten uit kwamen, die allen een eigen voorkeur hebben. We proberen de bloemist de kennis bij te brengen van de consumententypes bij hem in de buurt. We willen de manier van opleiden bij scholen en ook de manier van werken bij de bloemist aanpassen. Dat vraagt van de beroepsbeoefenaar een houding van goed kunnen kijken en luisteren naar wat de klant wil en een goed ondernemersplan kunnen opstellen om die klant te bereiken.”

De veranderingen vragen een andere manier van opleiden. Daarbij gaat het niet om het behalen van een diploma, maar om het verkrijgen van skills die een beroepsbeoefenaar kan uitbouwen. “Het gaat erom dat studenten later niet bloemist worden, maar iemand die goed is met planten en mensen, en die creatief kan vormgeven. Hierdoor kan een student meerdere kanten op en krijgen we dus een bredere en flexibelere aansluiting op de veranderende vraag en markt.”
– Aafje Nijman, Bureau Nijman + van Haaster

Dierverzorging
Een dierverzorger zou de gasten deelgenoot moeten maken van wat hij doet in de winkel, op de kinderboerderij of in een dierentuin. Aandacht besteden aan bezoekers kan ook betekenen stilstaan bij de plaatsing van voerderbakken, zodat de bezoekers de dieren kunnen zien als die eten. Bewust contact met de bezoekers of klanten is belangrijk. Medewerkers moeten in staat zijn om het publiek mee te nemen in de wereld van de dieren, door te vertellen over de dieren. Daarmee brengen ze de bezoeker en de dieren dichter bij elkaar. Een bezoek krijgt daardoor meer waarde. Dus meer aandacht besteden aan de communicatie met bezoekers. En meer en meer sociale media inzetten om de klant te bereiken.

INHOUDSOPGAVE GROEN